MÜNCHEN 4. MARTS 2022 - Formanden for den tyske bispekonference har opfordret til at ændre i Kirkens lære om sex uden for ægteskabet og om homoseksualitet.
I et interview med det tyske magasin Bunte, publiceret den 4. marts, udtrykte biskop Georg Bätzing enighed med journalistens påstand, om at ”ingen” holder fast ved Kirkens lære om, at seksualitet kun bør praktiseres inden for ægteskabet, idet han sagde: ”Det er sandt. Og vi bliver nødt til at foretage visse ændringer i Den Katolske Kirkes Katekismus om dette emne. Seksualitet er en gave fra Gud. Ikke en synd.”
Adspurgt, om forhold mellem to af samme køn kan tillades, svarede den tyske biskop: ”Ja, hvis det sker med trofasthed og ansvarlighed, er det i orden. Det påvirker ikke relationen til Gud.” Bätzing, biskop af Limburg i det vestlige Tyskland, tilføjede: ”Det angår ikke mig, hvordan andre lever deres personlige, intime liv. Ingen, som er beskæftiget i Kirken burde frygte for at miste sit job på grund af dette”, sagde han.
I et interview med CNA Deutsch, CNA’s tysksprogede nyhedspartner, kritiserede den tyske teolog Martin Brüske skarpt Bätzings udsagn. ”Her argumenterer biskop Georg Bätzing på en problematisk måde”, sagde han. ”Han påstår, at katekismen og dermed Kirkens tradition opfatter seksualitet som en synd. Jeg kunne godt tænke mig at spørge ham, hvor han finder sådan et udsagn i katekismen eller i Kirkens tradition?” Faktisk har Kirken altid afvist sådan et synspunkt som fejlagtigt.
”Ved at kontrastere denne falske påstand med sin anden påstand – at seksualitet er en gave fra Gud uden begrænsninger – unddrager han hele emnet fra etisk refleksion. Ifølge denne logik er der ikke længere noget behov for at afklare eller skelne, hvordan seksualitet praktiseres. Der skelnes ikke længere mellem, hvorvidt seksuel adfærd tjener egennytte eller udtrykker gensidig hengivelse.”
Brüske understregede, at Kirkens morallære har henvist seksualitet til den ægteskabelige kærlighed mellem en mand og en kvinde. Katekismen bekræfter dette: ”Seksualiteten, hvorved mand og kvinde skænker sig selv til hinanden i de særlige, for ægtefæller forbeholdne, handlinger, er på ingen måde noget rent biologisk, men berører ligesom den inderste kerne i den menneskelige person som sådan. Den udøves kun på sand menneskelig vis, hvis den er en fuldførende del af den kærlighed, hvori en mand og en kvinde binder sig fuldstændigt til hinanden indtil døden” (KKK 2361).
Brüske sagde, at prisgiver man det sakramentale ægteskab som det sted, hvor seksualitet mellem mand og kvinde udelukkende udøves, opgiver man samtidig orienteringen mod evangeliet, og erstatter den med en orientering mod nutidens kultur.
”Man overser fuldstændigt afgrundene i nutidens kultur; især hvad jeg ville kalde den lystens sociologi, der præger den og ofte krænker mennesker i deres seksualitet,” sagde han.
Etikeren, som underviser I Schweiz, sagde, at den tidlige kristendom i sin orientering mod Jesus udgjorde en radikal kontrast til sin tids kultur. ”Kristendommen var netop attraktiv på grund af dette, og den hjalp sårede mennesker til at finde heling,” sagde han.
Bätzing synes ikke at indse dette, sagde Brüske til CNA Deutsch. ”Han er tydeligvis blind både over for det oprindelige og for vor nutid. Det gør mig trist og forvirret. Og også lidt vred. For en sådan naivitet burde ikke være tilladt,”, bemærkede han.
I Bunte-interviewet udtalte Bätzing sig også til fordel for at afskaffe præsternes cølibat og for at ordinere kvindelige præster – standpunkter, som for nylig blev anbefalet af deltagere i den tyske ”Synodale Vej”.
Brüske sagde, at i stedet for at spille en moderator-rolle, ”identificerer formanden for den tyske bispekonference sig uforbeholdent med Den Synodale Vejs krav om en total revision af Kirkens seksualmoral, afskaffelse af cølibatet og ordination af kvinder.”
Han sagde, at med henblik på det kontroversielle i Den Synodale Vej, et det højst problematisk, at formanden for bispekonferencen promoverer en sådan dagsorden.
Oversat af Birgit Bidstrup Jørgensen