Af Daniel Payne , CNA, 21.september 2024
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark
En gruppe karmelitnonner i Arlington, Texas, meddelte i denne måned, at de fremover vil knytte sig til Society of St. Pius X (SSPX), en traditionalistisk gruppe, der ikke er i fuldt fællesskab med den katolske kirke og har en kanonisk irregulær status.
Nonnerne har været i centrum for en betydelig kontrovers siden sidste år, efter at bispedømmet Fort Worth iværksatte en undersøgelse af rapporterede seksuelle overgreb begået af ordenens ærværdige moder superior.
Nonnerne trodsede et dekret fra Vatikanet om deres klosters ledelse og søgte om et tilhold mod biskop Michael Olson, biskoppen i Fort Worth. Nonnernes afvisning af autoritet »er skandaløs og er gennemsyret af lugten af skisma«, sagde Olson i denne uge.
Kirkens ledere har til tider hævdet det samme om SSPX, et kontroversielt broderskab af præster, der er kendt for deres strenge traditionelle fejring af den latinske messe og modstand mod reformerne fra Det andet Vatikankoncil.
Gruppens drivende princip »er præstedømmet og alt, hvad der hører til det, og intet andet end det, der vedrører det«, skriver SSPX på sin hjemmeside. Gruppen blev grundlagt i 1970 af ærkebiskop Marcel Lefebvre, en fransk prælat, som var en skarp kritiker af mange af de ændringer, som Det andet Vatikankoncil medførte.
Ud over de moderne revisioner af messen var Lefebvre også imod »økumeni - et synspunkt, der betragtede alle religioner som gavnlige og gyldige - og kollegialitet - som insisterede på, at kirken primært skulle styres af den demokratiske proces og biskopkonferencer«, ifølge gruppens hjemmeside.
Gruppen driver priorater, kapeller og missioner rundt om i verden samt seminarier. Den har flere hundrede præster og yderligere et par hundrede seminarister.
Gruppens måske mest kontroversielle øjeblik kom i 1988, da Lefebvre indviede fire biskopper i Écône, Schweiz, i eksplicit modstrid med pave Johannes Paul II. Inden for få timer erklærede Vatikanet, at Lefebvre og de fire biskopper havde påført sig selv ekskommunikation.
I sit motu proprio Ecclesia Dei hævdede Johannes Paul, at det var »umuligt at forblive tro mod traditionen og samtidig bryde det kirkelige bånd med ham, som Kristus selv i apostlen Peters skikkelse har betroet tjenesten med at skabe enhed i sin kirke.«
Pave Benedikt XVI ophævede ekskommunikationen i 2009, selv om han i et brev forklarede, at SSPX ikke har kanonisk status, og at dens præster derfor »ikke udøver legitime tjenester i Kirken«.
Pave Frans udvidede gruppens privilegier yderligere og beordrede under det ekstraordinære barmhjertighedens jubilæum i 2015-2016, at skriftemål hørt af SSPX-præster var gyldige; han forlængede efterfølgende denne ordre på ubestemt tid.
I 2017 godkendte han i mellemtiden en måde, hvorpå gruppens præster kunne bevidne gyldige ægteskaber, hvilket gav bispedømmets biskopper eller andre lokale ordinarier mulighed for at godkende sådanne beslutninger.
Kan katolikker deltage i en messe afholdt af præster fra SSPX?
Nogle katolikker opsøger SSPX-fejrende messer på grund af deres højtidelighed og troskab mod tidligere former for liturgi. Men er det tilladt af kirken?
Jimmy Akin, der er senior-apologet hos Catholic Answers, siger til CNA, at SSPX »ikke er i skisma i øjeblikket«.
»I 1988 fastslog Johannes Paul II, at de bispevielser, som selskabet havde foretaget i ulydighed mod den romerske pave, i praksis indebar en afvisning af det romerske primat og derfor udgjorde en skismatisk handling«, bemærkede han.
»Dette udløste automatisk ekskommunikation for skisma for de involverede biskopper og, med Johannes Paul II's ord, alle, der gav 'formel tilslutning' til skismaet.«
Pave Benedikt XVI's ophævelse af disse ekskommunikationer i 2009 »indebærer, at SSPX ikke længere er i skisma, da skisma medfører automatisk ekskommunikation,« sagde han.
»Hvis de stadig var i en tilstand af skisma, kunne ekskommunikationerne ikke være blevet ophævet, uden at loven straks ville genindføre dem. Derfor er de ikke længere i skisma.«
Men præsterne i selskabet »fejrer messe uden de rette tilladelser, hvilket skaber en kanonisk irregulær situation,« sagde Akin.
Han påpegede, at Code of Canon Law foreskriver, at katolikker »kan deltage i det eukaristiske offer og modtage den hellige kommunion i enhver katolsk ritus.« Eftersom SSPX bruger det godkendte messeritual fra 1962, »kan de troende deltage i messen og modtage den hellige kommunion.«
»Det faktum, at den bliver fejret i en kanonisk irregulær situation, ændrer ikke på dette,« sagde Akin.
Han påpegede, at »hver gang en præst begår et liturgisk overgreb, skaber det en kanonisk irregulær situation«, men at kirken »ikke ønsker, at lægfolket skal bedømme, hvilke kanonisk irregulære situationer, der indebærer ›for meget‹ afvigelse fra loven.«
Således er de troendes »ret til at deltage i og modtage den hellige kommunion i enhver katolsk ritus beskyttet.«
Selv om det ikke er strengt forbudt for de troende at deltage i SSPX-messer, har kirkens ledere i flere tilfælde advaret katolikker mod at gøre det, undtagen under alvorlige omstændigheder.
»De messer, de [SSPX] fejrer, er også gyldige, men det anses for moralsk ulovligt for de troende at deltage i disse messer, medmindre de er fysisk eller moralsk forhindret i at deltage i en messe, der fejres af en katolsk præst i god anseelse,« sagde monsignore Camille Perl, daværende sekretær for den pavelige kommission Ecclesia Dei, i 1995.
I et brev fra 1998 bemærkede Perl, at SSPX's »skismatiske mentalitet« fik den pavelige kommission til »konsekvent at [fraråde] de troende at deltage i messer, der blev fejret i regi af Pius X-selskabet.«
Annoncer og betalingsmure
Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.
HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.
Læs mere om økonomisk hjælp - HER