Pave FransPræste- og ordensliv

‘Lad jer gribe af Guds kærlighed’ lyder pavens opfordring til de uskoede karmelitter

Pave Frans inviterer de uskoede karmelitter til at fordybe sig helt i Herrens nærvær for at lade sig opfylde af glæde og kærlighed.

Vatican News den 18. April 2024
Af: Deborah Castellano Lubov
Oversat af: Birgit Bidstrup Jørgensen

"Kontemplationens vej er i sagens natur en kærlighedens vej," der "gør os til vidner om den kærlighed, vi har modtaget," bemærkede pave Frans, da han den 18. april bød overordnede og delegerede fra de uskoede karmelitter velkommen i Vatikanet.

At tjene "som en stige, der løfter os op til Gud," sagde paven, handler ikke om at adskille en fra verden, men om at blive dybere grundfæstet i den.

At tage Herrens kald op

I erkendelse af, at medlemmer af ordenssamfundet er i færd med at revidere dets konstitutioner, anerkendte den Hellige Fader, at dette "er en opgave af stor betydning." Ikke alene må det være en respons "på et naturligt menneskeligt behov og vilkårene for livet i ordensfællesskabet," sagde han, det markerer også "en anledning" til at hellige sig bøn for at skelne, hvad der er Guds vilje.

Ved at "forblive åben for Helligåndens virke i sit indre," fortsatte paven, "udfordres I til at opdage nyt sprog, nye måder og nye midler til at give større vækst i det kontemplative liv, som Herren har kaldet jer til at tage op."

På denne måde, sagde den hellige Fader, gør I Karmels karisma i stand til "at tiltrække mange hjerter til Guds ære og til gavn for Kirken."

"I bliver udfordret til at opdage nyt sprog, nye måder og nye midler til at give større vækst i det kontemplative liv, som Herren har kaldet jer til at tage op, så Karmels karisma kan tiltrække mange hjerter..."

Idet paven kaldte deres historie og fortid "en kilde til rigdom", opfordrede han ligeledes søstrene til at "forblive åbne over for Åndens tilskyndelser", "over for det evigt nye i evangeliet" og "over for tegnene på, at Herren viser os vej igennem livets erfaringer og historiens udfordringer."

Indfanget af Kristi kærliglhed

Som klausurerede kvinder anerkendte den Hellige Fader, at nonnerne lever i en vis "spænding" mellem adskillelse fra verden og fordybelse i den, og præciserede, at deres virkelighed er "langt fra at søge tilflugt i indre åndelig trøst eller bøn uden kontakt med virkeligheden."

Snarere, undrede pave Frans sig, lader karmelitterne sig "indfange af Kristi kærlighed og af forening med ham, så hans kærlighed kan gennemsyre hele jeres eksistens og komme til udtryk i alt, hvad I siger og gør."

"Bliv grebet af Kristi kærlighed og forening med ham, så hans kærlighed kan gennemsyre hele jeres eksistens og komme til udtryk i alt, hvad I siger og gør."

Evangeliet giver håb

Paven sagde, at dét lys, de har brug for til at revidere deres konstitutioner og adressere de mange konkrete problemer i klostrene og ordenslivet, er "intet andet end det håb, evangeliet giver," som, sagde han, adskiller sig fra illusioner baseret på menneskelige beregninger.

Dette, sagde paven, "indebærer, at vi overgiver os til Gud og lærer at læse de tegn, han giver os for at skelne fremtiden." "Må jeres fuldstændige fordybelse i hans nærhed," sagde den hellige Fader, "altid fylde jer med glæden ved søsterskab og gensidig kærlighed."

"Må jeres fuldstændige fordybelse i hans nærhed altid
fylde jer med glæden ved søsterskab og gensidig kærlighed."

Du kan være med til at holde liv i det frivillige projekt KATOLSK LIV,
Uden betalingsmure og annoncer.

- et projekt der vil ud til hele Danmark.

Vælg et årsabonnenemt på
200 kr. - 500 kr. eller 1.000 kr.

Læs mere om abonnement - HER

Er du ikke til abonnement, kan du
overføre et beløb på MobilePay 235 629

Læs om formålet med KATOLSK LIV - HER