Overskrifter
Alt for ofte definerer vi os selv med udgangspunkt i dét, der adskiller os, snarere end dét der forener os. Det giver anledning til mistanke og til at lufte enhver form for fordomme.
Visse områder kan teknologi aldrig erstatte, herunder "frihed, møder, overraskelsen fra det uventede, omvendelse, opfindsomhed og umotiveret kærlighed."
Paolo Ruffini, præfekt for Vatikanets Dikasteri for Kommunikation, understregede dette, da han talte på verdenskongressen for det katolske netværk SIGNIS, en international sammenslutning for katolske fagfolk inden for kommunikation.
Ved den årlige begivenhed var der fokus på temaet "Fred i den digitale verden."
Hyperforbundet, men også alene
Præfekten for Dikasteret for Kommunikation mindede om, at teknologi, der er frugten af menneskelig opfindsomhed, nu muliggør realiteter "som var utænkelige for blot et par årtier siden," såsom telekonferencer, telemedicin og e-handel.
Men vor tids paradoks, påpegede han, er, at "vi er hyperforbundne, men også alene." "Her er problemet netop, når der ikke længere er kommunikation, men kun forbindelse." Så er det, at vi er nødt til at stille spørgsmålstegn ved os selv, at foretage en personlig og kollektiv samvittighedsundersøgelse." Nogle spørgsmål behøver svar, mente han.
"Hvordan er det muligt samtidig at være hyperforbundet og forfærdeligt alene? Hvad mangler der i vores forbindelse, der kan bygge bro over denne ensomhed, og som er stærkt nok til at vare over tid?"
"Den eneste måde at reagere på teknologiens udfordring," sagde Paolo Ruffini, "er ikke at tænke på den som en afgud. Men heller ikke at dæmonisere den. Ikke at tro, at den har til opgave at forløse menneskeheden, men heller ikke at tro, at menneskehedens undergang skyldes den."
Lykke kan ikke købes
Paolo Ruffini mindede om dengang, da pave Frans besøgte Sydkorea i 2014 og under et møde med unge mennesker ved Solmoe-helligdommen svarede en pige. Han understregede, at "lykke ikke kan købes."
"Når du køber lykke," tilføjede paven, "indser du hurtigt, at den er forsvundet... Den lykke, du køber, varer ikke. Kun kærlighedens lykke er af den slags, der varer."
"Forbrugerisme," fortsatte Paolo Ruffini, "forveksler kortsigtet tilfredshed med mere dyb og mere varig lykke. "Vi ved, at vi ikke kun er forbrugere, endsige objekter, der skal forbruges. Vi ved godt, at kun en relation - en forbindelse baseret på kærlighed - kan gøre os mindre ensomme, kan vare ved og gøre os lykkelige."
"Og kærlighed," bemærkede præfekten for Dikasteriet for Kommunikation, "er baseret på denne suveræne skrøbelighed, som behovet for kærlighed er; at elske og at blive elsket; at give og at give sig selv. Her er roden til al kommunikation. Her er grunden til, at forbindelse alene ikke er nok."
Risici ved sociale netværksfællesskaber
I sin tale fokuserede Paolo Ruffini derefter på sociale netværk.
Som pave Frans skrev i sit budskab til den 53. Dag for Social Kommunikation, er disse netværk ikke automatisk synonyme med fællesskab: "Alt for ofte er deres identitet baseret på modstand mod den anden, personen uden for gruppen."
"Alt for ofte," sagde han, "definerer vi os selv med udgangspunkt i dét, der adskiller os, snarere end dét der forener os. Det giver anledning til mistanke og til at lufte enhver form for fordomme. "Og hvad der burde være et vindue mod verden, bliver et udstillingsvindue for personlig narcissisme."
En ny humanisme
Udfordringen for god journalistik, som også er udfordringen for SIGNIS, sagde han, er at "finde nye måder til ny kommunikation," at engagere genrer og sprog ved at "fokusere på dialog snarere end på markedsføring af ideer, på intelligens som moralsk kategori snarere end på mængdens fanatiske moralisme."
Han mindede om, da pave Frans opmuntrede til kreativitet under sit besøg i Quebec i 2022.
"Dette kræver en kreativitet, der er i stand til at nå mennesker, hvor de bor, finde muligheder for at lytte, gå i dialog og mødes. Vi er nødt til at vende tilbage til enkelheden og entusiasmen i Apostlenes Gerninger."
Ved at appellere til alle katolske kommunikatører, katolske journalister og alle mænd og kvinder af god vilje engageret "i det vanskelige og store kommunikationsfelt”, sagde Vatikanets præfekt: "Vi kan være hovedpersoner i en ny humanisme, legemliggjort i aktive og deltagende fællesskaber. Vi kan væve en ny idé om medborgerskab."
SIGNIS Verdenskongres
SIGNIS Verdenskongres er særligt orienteret mod personlige møder og virtuelle konferencer om brugen af medier, herunder sociale medier.
"Brugen af digitale medier, især sociale medier," lyder meddelelsen, som pave Frans sendte til SIGNIS forud for denne kongres, "har rejst en række alvorlige etiske spørgsmål, der kræver klog og kritisk dømmekraft fra kommunikatorernes side og fra alle dem, der beskæftiger sig med ægtheden og kvaliteten af menneskelige relationer.”
"Nogle gange og nogle steder er mediesider blevet steder for giftighed, hadefulde ytringer og falske nyheder. I mødet med denne udfordring kan SIGNIS spille en vigtig rolle gennem medieuddannelse, netværk af katolske medier og imødegåelse af løgne og misinformation."
Artiklen er fra sensommeren 2022 og lettere redigeret af KATOLSK LIV
Læs originalartikel
Af Amedeo Lomonaco
Vatican News 16. August 2022
Oversat af Birgit Bidstrup Jørgensen