Pave FransTrosliv

Sacred Heart viser vejen frem i AI-æraen, siger pave Frans i den nye encyklika ‘Dilexit Nos’

Pave Frans taler ved den generelle audiens på Peterspladsen den 23. oktober 2024. Et alterbillede af Jesu Hellige Hjerte af Francesco de Rhoden i Jesu Hellige Hjertes Basilika i Rom, Italien. | Credit: Daniel Ibáñez/CNA [L] CNA file photo [R]
Af AC Wimmer │ CNA │ 24. oktober 2024
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark

Pave Frans udgav torsdag en ny encyklika Dilexit Nos (»Han elskede os«), hvor han opfordrer til en fornyet forståelse af hengivenheden til det hellige hjerte i den moderne æra og dens mange presserende udfordringer.

I dokumentet argumenterer paven for, at det hellige hjertes spiritualitet er et vigtigt svar på det, han kalder et »flydende samfund«, der er domineret af teknologi og forbrugerisme.

Pave Frans skriver: »Når vi lever som vi gør i en overfladisk tidsalder, hvor vi haster frenetisk fra den ene ting til den anden uden rigtig at vide hvorfor, og ender som umættelige forbrugere og slaver af markedets mekanismer, der ikke bekymrer sig om den dybere mening med vores liv, er vi alle nødt til at genopdage hjertets betydning.«

Med undertitlen »Brev om den menneskelige og guddommelige kærlighed i Jesu Kristi hjerte« er dokumentet den første pavelige encyklika, der udelukkende er dedikeret til det hellige hjerte, siden pave Pius XII's Haurietis Aquas i 1956.

Igennem hele dokumentet væver Frans traditionelle elementer af hellighjertets hengivenhed sammen med nutidige bekymringer og præsenterer Kristi hjerte som den vigtigste forenende realitet i en fragmenteret verden.

Dokumentets udgivelse opfylder en meddelelse fra paven i juni, hvor han bemærkede, at meditation over Herrens kærlighed kan »belyse vejen til kirkelig fornyelse og sige noget meningsfuldt til en verden, der ser ud til at have mistet sit hjerte.«

På en pressekonference, hvor dokumentet blev præsenteret torsdag, sagde den italienske ærkebiskop Bruno Forte, at encyklikaen »på en dybtgående måde udtrykker hjertet og det inspirerende motiv i hele pave Frans' tjeneste og læreembede.«

Ærkebiskop Bruno Forte taler til journalister ved præsentationen af encyklikaen Dilexit Nos, 24. oktober 2024. Foto: Julia Cassell/EWTN News

Teologen tilføjede, at teksten efter hans mening er »nøglen til at forstå denne paves magisterium.«

Forte, som er medlem af Dikasteriet for Troslæren, præsenterede encyklikaen sammen med søster Antonella Fraccaro, der er superior general for Evangeliets Disciple (Discepole del Vangelo).

Fra Skriften til AI: I pavens vision

Den ca. 30.000 ord lange encyklika trækker i vid udstrækning på Skriften og traditionen og indeholder indsigter fra den hellige Thérèse af Lisieux, den hellige Frans af Sales og den hellige Charles de Foucauld.

Dokumentet, der udgives, mens synoden om synodalitet afslutter sine månedlange drøftelser i Rom, lægger vægt på både personlig spiritualitet og fælles missionært engagement.

Frans udvikler sin vision i fem kapitler, der begynder med en filosofisk og teologisk udforskning af »hjertets betydning«, før han bevæger sig gennem refleksioner over Kristi handlinger og kærlighedsord, den teologiske betydning af hellighjertets hengivenhed, dens åndelige dynamik og sociale implikationer.

Algoritmer i den digitale verden

»Algoritmerne i den digitale verden viser, at vores tanker og vilje er meget mere 'ensartede', end vi tidligere har troet,« skriver Frans og argumenterer for, at teknologiske løsninger ikke alene kan imødekomme de dybere behov i det menneskelige hjerte.

Han understreger, at betydningen af ordet »hjerte« ikke i tilstrækkelig grad indfanges af biologi, psykologi, antropologi eller nogen anden videnskab.

»I denne tidsalder med kunstig intelligens må vi ikke glemme, at poesi og kærlighed er nødvendige for at redde vores menneskelighed. Ingen algoritme vil nogensinde kunne indfange f.eks. den nostalgi, som vi alle føler, uanset vores alder, og uanset hvor vi bor«, skriver Frans.

Paven understreger, at hengivenhed til Det Hellige Hjerte ikke blot er en privat åndelig praksis, men har dybtgående konsekvenser for det sociale liv og de menneskelige relationer.

»Verden kan forandre sig ved at begynde med hjertet,« skriver han og forbinder individuel forvandling med bredere social fornyelse.

Læren om det hellige hjerte fra Pius XII til Frans

Encyklikaen bygger på århundreders katolsk hengivenhed over for det hellige hjerte, samtidig med at den giver ny indsigt i moderne udfordringer. Frans citerer flittigt fra tidligere pavelige læresætninger, især fra Johannes Paul II.

»Hengivenheden til det hellige hjerte, som den udviklede sig i Europa for to århundreder siden under indtryk af den hellige Margareta Maria Alacoques mystiske oplevelser, var et svar på den jansenistiske strenghed, som endte med at se bort fra Guds uendelige barmhjertighed«, skriver den afdøde pave.

»Mænd og kvinder i det tredje årtusinde har brug for Kristi hjerte for at kende Gud og for at kende sig selv; de har brug for det for at opbygge kærlighedens civilisation.«

Heidegger, gåsehud og hjertet

I en betydelig teologisk og filosofisk udvikling engagerer encyklikaen sig dybt i moderne tænkning, især gennem sin diskussion af den tyske filosof Martin Heideggers forståelse af menneskelige følelser og forståelse.

Paven citerer Heideggers indsigt i, at »filosofien ikke begynder med et rent koncept eller vished, men med et chok«, da »uden dybe følelser kan tanken ikke begynde. Det første mentale billede ville således være gåsehud.«

For Frans er det hér, hjertet kommer ind i billedet, da det »lytter på en ikke-metaforisk måde til ›værens tavse stemme‹ og lader sig temperere og bestemme af den.«

'En ny civilisation af kærlighed': vejen frem

»Hjertet er også i stand til at forene og harmonisere vores personlige historie, som kan virke håbløst fragmenteret,« skriver paven, «men som alligevel er det sted, hvor alt kan give mening.«

»Evangeliet fortæller os dette ved at tale om Vor Frue, som så tingene med hjertet.«

Dokumentet opfordrer til en fornyelse af traditionelle Sacred Heart-praksisser ud fra denne forståelse og understreger samtidig deres nutidige relevans.

»Vores fællesskaber vil lykkes med at forene og forsone forskellige sind og viljer, så Ånden kan lede os i enhed som brødre og søstre. Forsoning og fred er også født af hjertet. Kristi hjerte er 'ekstase', åbenhed, gave og møde.«

Paven slutter af med at forbinde denne åndelige vision med Kirkens bredere mission i den moderne verden og opfordrer til det, han - efter Johannes Paul II - kalder en »kærlighedens civilisation« bygget på fundamentet af Kristi kærlighed.

Denne vision er også direkte forbundet med tidligere sociale encyklikaer fra pave Frans, Laudato Si ' og Fratelli Tutti, der præsenterer Kristi kærlighed som grundlaget for at tage fat på og løse nutidens udfordringer.

Hanna Brockhaus bidrog til denne rapport.


Annoncer og betalingsmure

Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.

HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.

Læs mere om økonomisk hjælp - HER



KATOLSK LIV │ EWTN Danmark

KATOLSK LIV er associeret med verdens største religiøse medienetværk EWTN, og modtager ingen økonomisk støtte. Vi kan derimod frit gøre brug af en lang række katolske medieresurser og har fuld redaktionel frihed.