Af AC Wimmer │ CNA │ 19. oktober 2024
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark
To fremtrædende katolikker - kardinal Joseph Zen fra Hong Kong og den amerikanske forfatter George Weigel - har rettet skarp kritik mod synoden om synodalitet og har især fokuseret på Vatikanets tilgang til Kina.
I et blogindlæg den 18. oktober udsendte Zen, den 92-årige biskop emeritus af Hong Kong, en indtrængende appel om bøn, nu hvor synoden går ind i sin 3. og sidste uge.
»Vi må bede for en vellykket (anstændig) afslutning på denne synode,« skrev Zen og skitserede tre grundlæggende bekymringer.
Kardinalen satte spørgsmålstegn ved samlingens legitimitet som en bispesynode i betragtning af, at der er stemmeberettigede medlemmer, som ikke er biskopper.
»Når 'ikke-biskopperne' stemmer sammen, er det ikke længere en synode af biskopper,« argumenterede Zen.
Om den kontroversielle erklæring Fiducia Supplicans og LGBTQ-spørgsmål skrev Zen: »Jeg mener, at endeløse debatter bør undgås i det mindste i spørgsmålet om velsignelse af par af samme køn« og opfordrede de synodedelegerede: »Hvis dette spørgsmål ikke bliver løst på synoden, vil kirkens fremtid være meget uklar, fordi nogle gejstlige og venner af paven insisterer på at ændre kirkens tradition i denne henseende.«
Biskoppen emeritus af Hongkong advarede også mod at give de enkelte bispekonferencer uafhængig myndighed over lærespørgsmål. »Hvis denne idé lykkes, vil vi ikke længere være den katolske kirke,« advarede Zen.
Det er ikke første gang, kardinalen har udtrykt bekymring over synoden.
I en kritik, der blev offentliggjort den 15. februar, hævdede han, at synoden præsenterer »to modsatrettede visioner« af Kirkens natur og organisation.
I mellemtiden skrev Weigel, der er seniorforsker ved Ethics and Public Policy Center, en kronik i Wall Street Journal den 17. oktober, hvor han kritiserede de to kinesiske biskoppers tilstedeværelse på synoden.
Weigel hævdede, at biskop Vincent Zhan Silu fra Funing/Mindong og biskop Joseph Yang Yongqiang fra Hangzhou er »opsat på at ›syndeliggøre‹ den katolske kirke«.
Johannes Paul II's biograf påpegede også, at Zhan Silu tidligere var blevet ekskommunikeret for at have accepteret en kirkevielse uden pavelig godkendelse. Weigel bemærkede, at Yang Yongqiang er vicepræsident for Chinese Catholic Patriotic Association, som Weigel beskriver som »et redskab for United Front Work Department of the Central Committee of the Communist Party.«
Kontroversiel aftale forventes at blive fornyet
Synoden finder sted på baggrund af den igangværende debat om det diplomatiske forhold mellem Den Hellige Stol og Beijing, især den kinesisk-vatikanske aftale om udnævnelse af biskopper.
Den midlertidige aftale blev underskrevet første gang i 2018 og fornyet i 2020 og 2022 og skal sandsynligvis fornyes igen til oktober.
På tidspunktet for denne rapport har Vatikanet endnu ikke meddelt, om aftalen er blevet forlænget, selvom observatører i vid udstrækning forventer, at den vil blive fornyet.
Mens kritikere har udtrykt alvorlig bekymring over Vatikanets diplomatiske tilgang til Beijing og den kinesiske siniceringspolitik, har Den Hellige Stol offentligt fordoblet den diplomatiske strategi med at støtte Beijing.
Kardinal Pietro Parolin har rost den kinesiske præsident Xi Jinpings kampagne for »sinikalisering« af religion og kultur i landet og sagt, at den relaterer sig til det katolske koncept om inkulturation »uden forvirring og uden modstand«.
Weigel afviste på det kraftigste denne fortolkning i en kommentar til National Catholic Register.
For nylig skrev Andrea Tornielli, redaktionschef for Vatican News, den 17. oktober, at de kinesiske biskopper på synoden understregede deres fællesskab med den universelle kirke.
Tornielli citerede Yang for at sige: »Kirken i Kina er den samme som den katolske kirke i andre lande i verden: Vi tilhører den samme tro, deler den samme dåb, og vi er alle trofaste over for den ene, hellige, katolske og apostoliske kirke.«
Vatikanets nyhedsdirektør rapporterede også, at Yang sagde: »Vi følger den evangeliske ånd om at 'blive alt for alle mennesker'. Vi tilpasser os effektivt til samfundet, tjener det, holder os til retningen for sinikaliseringen af katolicismen og forkynder de gode nyheder.«