16. oktober 2024
TroslivUdland

Unge voksne trodser tendensen til sekularisme i den katolske kirke i Canada

En nylig Cardus-undersøgelse viser, at unge katolikker er dobbelt så tilbøjelige som deres ældre kolleger til at deltage i gudstjenester mindst en gang om måneden. | Foto:: Elijah Bautista

CNA, Catholic News Agency, Vancouver, Canada, den 22. juli 2024
Af:  Luke Mandato
Oversat af: Birgit Bidstrup Jørgensen

En nylig Cardus-undersøgelse viser, at unge katolikker er dobbelt så tilbøjelige til at deltage i gudstjenester mindst en gang om måneden som ældre katolikker.

Det kan godt være, at rapporter om svindende religiøs praksis blandt katolikker i Canada bliver mere udbredte hvert år, men en anden tendens, der viser øget interesse fra unge voksne, giver håb om en mulig vækkelse i ​Kirken i den nærmeste fremtid.

Cardus’ forskningsrapport fra 2022 med titlen "Troens skiftende landskab i Canada" afslørede, at religiøse indikatorer blandt dem, der identificerer sig som romersk-katolske, generelt er faldet siden 2017. Disse indikatorer omfattede at tro på Gud, læse Skriften regelmæssigt, erfare Gud i sit liv, bede regelmæssigt og deltage i gudstjenester regelmæssigt (bortset fra bryllupper og begravelser).

Imidlertid fandt rapporten en undtagelse hos yngre canadiske katolikker.

"Vi ser, hvad der ser ud til at være lidt af en vækkelse inden for Kirken, og det strider imod den gamle sekularisme-tese om, at efterhånden som et samfund bliver mere sekulariseret, bliver det mindre religiøst," sagde diakon Andrew Bennett, direktør for Faith Communities Program ved Cardus.

”Vi bor i nok et af de mest sekulariserede lande i verden, og vi ser, at mange unge mænd og kvinder langt fra er ved at forlade Kirken; de går faktisk ind i den i stedet for.”

Bennett tror fast på, at jo mere det sekulære samfund udbredes i Canada, desto mere bliver katolicismen en attraktiv mulighed for unge voksne (i alderen omkring 18-34) som en form for afvisning snarere end en flugt.

Yngre kristne ser ud til at være mere bevidste om eller engagerede i troens lære og praksis end kristne i deres forældres eller bedsteforældres generationer, siger Cardus. Foto: Elijah Bautista

»Vi har i stigende grad set en række unge, der ikke går ind på samfundets højst subjektive idé om sandhed, hvad enten det er på gymnasier, universiteter eller arbejdspladser. De søger integritet, autenticitet og noget med virkelig og blivende kraft,” fortsatte han.

"Dette får dem til at komme til eller vende tilbage til den Kirke, de er opvokset i, hvor de ser, at den katolske tro rummer en objektiv og universel sandhed, som ikke er en filosofi, der ændrer sig med vinden, men snarere Jesu Kristi person."

Cardus-rapporten viser, at canadiere under 40 år, der identificerede sig som romersk-katolske, var næsten dobbelt så tilbøjelige som ældre romersk-katolske kristne til at deltage i gudstjenester mindst en gang om måneden. Derudover viste undersøgelsen, at 81% af romersk-katolske unge havde en tro på livet efter døden, hvor 91% af kvinderne under 35 år havde denne tro, sammenlignet med 60% af deres ældre trosfæller.

Selvom det kan være vanskeligt at analysere specifikke demografiske forhold (og i ærkebispedømmet Vancouver er disse optegnelser de enkelte sognes ansvar), fremhæver rapporten, at visse trosindikatorer kan give en realistisk indsigt i, hvem der identificerer sig som katolik.

Cardus gennemførte i 2024 en anden undersøgelse kaldet "Stadig kristen (?)" for at se på forholdet mellem canadiske kristnes personlige tro og forskellige kirkesamfunds lære.

”I undersøgelsen 'Stadig kristen (?), som vi lige har lavet for nylig, drejede spørgsmålene sig i bund og grund om 'blot kristendom', hvilket betyder, at enten er man enig i disse, eller også er man ikke, og hvis man ikke er enig i dem, bliver man usammenhængende mht. den kristne tro, hvis man selv bekender sig til at være kristen eller katolik,” sagde Bennett.

Rapporten fra 2024 viste også, at "yngre kristne ser ud til at være mere bevidste eller forpligtede på troens lære og praksis end kristne fra deres forældres eller bedsteforældres generationer."

Et stigende antal unge afviser samfundets meget subjektive syn på sandheden, siger lederen af trosprogrammerne på Cardus, fader og diakon Andrew Bennett. "De søger integritet, autenticitet og noget, der virkelig holder," siger han. Foto: Elijah Bautista

Den yngre generation "begynder at ønske et mere traditionelt katolsk liv," sagde Bennett. "Enhver kirke, der tilbyder den traditionelle latinske messe, vokser ikke kun, de brister i sømmene."

Et sogn, der er kendt af unge voksne, er Holy Family Parish i Vancouver, hvis latinske messe er blevet kilden og højdepunktet for dets voksende menighed.

Sognepræsten ved Holy Family Parish, Fader Kent Grealy, bemærker, at stigningen i unge mennesker og familier er vokset med stort set et nyt sognemedlem hver søndag i tæt på de sidste seks måneder. Disse nye medlemmer taler også om antallet af andre deltagende unge og familier.

Et væld af årsager er blevet diskuteret, men Grealy antager, at bortset fra en flugt fra den moderne kulturs idealer, ligger der noget i at opdage et højere formål, som leder mennesker i den aldersgruppe direkte til evangeliet.

"Unge voksne er på dét tidspunkt i deres liv, hvor de muligvis ser hen imod ægteskab eller til mere seriøse forhold. Derigennem opdager de ofte troens romantik, der begynder at tage form omkring den alder,” sagde han.

"Det drager dem til at opdage evangeliet, som er et stort epos, og det viser dem, at modernitetens nihilistiske og materialistiske tendens ikke gør livet værd at leve."

Dette er en teori, som Eric Chow, associeret direktør for ministerier og opsøgende arbejde for ærkebispedømmet Vancouver også har bemærket. For ham er unge voksnes behov for at finde deres rolle i Kirken og i deres hverdagsliv en væsentlig årsag til stigningen.

I mere traditionelle sogne som Holy Family i Vancouver, British Columbia, er den latinske messe blevet fokus for deres voksende fællesskaber. Foto: Crystal Matthews

"Det ord, jeg kommer til at tænke på, er identitet," sagde han. "Stadiet som unge voksne handler i virkeligheden om at søge identitet og bevæge sig ind i voksenlivet på en måde, der er tro mod, hvem de er, og hvem Gud har skabt dem til at være."

I de sidste fem år har Chow ført tilsyn med et kursus for lægfolk, der støtter ærkebispedømmets katekese for voksne, forskellige tjenester for unge voksne og uddannelse af kateketer blandt lægfolk. Allerede før han tiltrådte sit embede, bemærkede han en ændring i demografien.

“Før jeg arbejdede for ærkebispedømmet, arbejdede jeg for en evangeliseringsbevægelse kaldet Catholic Christian Outreach, en bevægelse for universitetsstuderende dedikeret til evangelisering, som arbejder på campusser over hele Canada. Der havde vi set en stigning i antallet af unge voksne, som ikke kun engagerede sig i Kirkens liv, men også engagerede sig i livet i deres lokale menigheder.”

Han nævnte også en tørst efter uddannelse til lederskab som en af ​​grundene til, at yngre mennesker søger katolicismen.

Eric Chow, vicedirektør for ministries and outreach i ærkebispedømmet Vancouver, siger, at unge voksne har "et ønske om at have ægte, autentiske og relevante udtryk for katolicisme", som er relevante i deres liv. Foto: Elijah Bautista

”De hungrer efter mere end bare et ungt voksenfællesskab, noget der ikke er begrænset til en bedegruppe en gang om ugen. Der er sket et skift i måden, som katolicismen kommer til udtryk i fællesskaber på, og en del af det, jeg ser hos unge voksne, er et ønske om ægte, autentiske og relevante udtryk for katolicisme, der giver åndelig hjælp i deres hverdag med ting som beslutningstagning."

Virkningen i den virkelige verden af de tilstrømmende unge voksnes opmærksomhed på Kirken afspejler den gavnlige synergi mellem unge voksne og religion.

"Jeg tror, ​​at [øget engagement hos unge voksne] er en indbydelse til alle sogne til at overveje, hvordan de kan yde støtte ud over at give dem et værelse og et par dollars til at købe pizza. Det er nødvendigt at tænke på, hvordan [sogne] kan forme disse unge voksne på en sådan måde, at de kan få besvaret deres spørgsmål omkring deres identitet, kald, deres forhold til Gud og samtidig tilbyde dem håndgribelige, nede på jorden-muligheder for at tjene Kirken på en bedre måde,” sagde Chow.

"Disse mennesker kan stadig drømme meget om, hvad morgendagen kan bringe, men samtidig være gamle nok til at gøre noget ved det, og der er en virkelig fin dynamik ved at være engageret i den alder."

Denne artikel blev oprindeligt udgivet af The B.C. Catholic den 12. juli 2024, og bringes af CNA med tilladelse.