Af Daniel Payne │ CNA │Oktober 2024
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark
Støtten til ægteskab og selve ægteskabsfrekvensen er faldet kraftigt blandt unge i de senere år, hvilket har fået eksperter til at komme med forskellige forklaringer på de bekymrende tendenser samt potentielle løsninger til at vende dem.
Data har længe peget på et vedvarende fald i antallet af ægteskaber for hver aldersgruppe efter den »tavse generation«, den gruppe af amerikanere, der blev født omtrent mellem de to verdenskrige. En nylig Pew-undersøgelse viste, at kun 30 % af Millennials i ægteskabsalderen bor sammen med en ægtefælle og et barn, sammenlignet med 70 % af dem fra den tavse generation.
En undersøgelse i juni fra Thriving Center of Psychology viste, at omkring 40 % af Millennials og GenZers mener, at ægteskab er en »forældet tradition«, og 85 % svarede, at ægteskab »ikke er nødvendigt for at have et tilfredsstillende og engageret forhold«.
W. Bradford Wilcox, der er direktør for National Marriage Project ved University of Virginia, sagde ligeud om statistikkerne: »Det er skidt.«
Wilcox, som i årevis har råbt vagt i gevær over den faldende ægteskabsfrekvens i USA, sagde, at det faldende antal ægteskaber ikke mindst er bekymrende på grund af de økonomiske konsekvenser, det kan få.
»Ægteskabet er en velstandsskabende institution,« siger han til CNA. »Hvis man får børn uden for ægteskabet, risikerer man, at familien bliver ustabil, og at man får børn med mere end én partner. For mænd betyder det, at de skal betale børnebidrag, og for kvinder, at de bliver eneforsørgere. Begge dele er økonomisk meget vanskelige at navigere i.«
»Men jeg er mere bekymret for den sociale og følelsesmæssige side af alt dette,« fortsatte han. »Og det, vi ser i dataene, er, at amerikanere i dag, som ikke er gift, er markant mere tilbøjelige til at rapportere, at de er ensomme, på afveje med hensyn til mening og cirka halvt så tilbøjelige til at være meget tilfredse med deres liv sammenlignet [med] deres [gifte] medborgere.«
Wilcox sagde, at da han begyndte at forske i ægteskab og familiestabilitet, var hans største bekymring for børn, der blev påvirket af den ændrede familiedemografi.
»Efterhånden som jeg ser ægteskabsfrekvensen blive lavere og lavere og lavere, er jeg blevet mere bekymret for de voksne,« sagde han. »Mange voksne, mere end en tredjedel af de unge voksne, der i dag er i 20'erne, vil aldrig blive gift. Det er et rekordstort demografisk område, vi er på vej ind i.«
Mary-Rose Verret, som sammen med sin mand Ryan har grundlagt initiativet Witness to Love til fornyelse og forberedelse af ægteskaber, fortæller CNA, at problemet er næsten lige så akut blandt katolikker som blandt ikke-katolikker.
»Antallet af sakramentale ægteskaber i USA er i frit fald og har været i frit fald siden 1970'erne,« siger hun. »Det ser ikke ud til at gøre nogen forskel, om de er katolikker eller ikke-katolikker, de bliver ikke gift eller forbliver gift. Det katolske ægteskab efter fem år er kun 2% forskelligt fra det nationale gennemsnit.«
Verret sagde, at Witness to Love har fokuseret sin indsats på en »katekumenal model for ægteskabsdannelse«, der tilbyder en »helhedsorienteret« tilgang til at fremme stærke ægteskaber for at modvirke flodbølgen af kollapsende ægteskabstal.
»[Vi kan ikke] nøjes med at tale om ægteskab seks måneder før bryllupsdatoen,« sagde hun. »Hvordan skal vi forholde os lige fra fødslen?«
Witness to Love forsøger at besvare grundlæggende spørgsmål om den amerikanske ægteskabskultur, sagde hun, nemlig: »Hvorfor bliver folk ikke gift? Bliver gift? Går i kirke med deres familier?«
»Det er, fordi de ikke ser hellige, sunde og lykkelige ægteskaber blive udlevet,« sagde hun. »Vi er nødt til at tale mere om ægteskabet som et sakramente. Hvad er det svære ved ægteskabet? Hvad er det fantastiske ved ægteskabet? Man skal virkelig give dem det fulde billede.«
Wilcox sagde, at en del af nedgangen kunne tilskrives de faldende udsigter for mænd i ægteskabsalderen, hvoraf mange i stigende grad fravælger videregående uddannelse, og som oplever færre jobmuligheder og lavere indkomster.
Marsha Garrison, professor ved Brooklyn Law School, som har studeret ægteskabs- og familiestrukturer i årtier, kom med en lignende analyse. »I USA hænger ægteskab og fødedygtig adfærd stærkt sammen med uddannelse,« sagde hun til CNA og bemærkede, at «de fleste unge voksne ser stabil beskæftigelse som en forudsætning for ægteskab.«
Garrison foreslog, at lovgiverne kunne spille en rolle i at vende denne nedgang. »Opmuntring til uddannelse og politikker, der skaber stabile, velbetalte arbejderjobs ... kan have en vis indflydelse på ægteskabsfrekvensen,« sagde hun, selv om hun hævdede, at «det er usandsynligt, at vi nogensinde vender tilbage til den gamle verden, hvor ægteskab er næsten universelt.«
Wilcox argumenterede også for, at regeringen kunne spille en rolle i at fremme ægteskaber blandt par i arbejderklassen, bl.a. med tilskud til børnepasning, der kunne hjælpe med at lette de økonomiske omkostninger ved børneopdragelse.
Wilcox sagde, at kirken også kunne gøre en mere proaktiv indsats for at fremme ægteskabet blandt troende katolikker.
»Hvis man gerne vil leve et meningsfuldt og nogenlunde lykkeligt liv, er det utroligt vigtigt at blive gift og investere i sin ægtefælle og de børn, man får«, sagde han. »Det er et budskab, som kirken kunne være meget mere ihærdig med at bringe til folk på kirkebænkene.«
Verret hævdede også, at kirken ikke gør nok for at indprente en ægteskabskultur blandt katolikker. Den »sekulære kultur«, sagde hun, udsender budskaber om ægteskab højt og ofte, mens Kirken leverer sit eget budskab »med så stille en stemme, eller gør det så svært at finde.«
»Hvis du ikke er superfrivillig og går til ekstra uddannelse, vil du bare ikke få det,« sagde hun. Frem for alt mener hun, at kirken er nødt til at diskutere ægteskabet på hvert eneste trin i livet for at gøre det til en normaliseret del af en katolsk opdragelse.
»Vi får ikke sunde familier, hvis vi venter seks måneder før bryllupsdatoen med at tale om ægteskaber,« sagde hun.
Annoncer og betalingsmure
Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.
HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.
Læs mere om økonomisk hjælp - HER