21. november 2024

Anmeldelse: Et hovedværk i den åndelige litteratur

Anmeldt af Birgit Bidstrup Jørgensen

Den 31. juli 2022 udløber det særlige ignatianske år, som jesuiterordenen (Societas Jesu, SJ) har fejret til minde om 500-året for, at deres grundlægger Skt. Ignatius af Loyola (1491-1556).

Han blev hårdt såret under slaget om Pamplona i 1521 og under sin rekonvalescens gennemgik en omvendelse, der gjorde ham til den store helgen, vi kender i dag. Hans omvendelse fra sine første 30 års verdslige liv som hofmand og soldat til at tjene Gud er startpunktet for selvbiografien. Med denne udgivelse, der netop nåede at udkomme i mindeåret, byder Katolsk Forlag på en mulighed for at lære Skt. Ignatius at kende, når han takket være p. Daniel Nørgaards oversættelse fra den originale spanske og italienske tekst, nu fortæller om sit liv på dansk.

Pilgrimmens beretning er et af de absolutte hovedværker inden for den åndelige litteratur, skønt den indtil nu har været temmelig ukendt. Det skyldes, at jesuiterordenen gennem flere århundreder ikke fandt det tilrådeligt at udbrede værket, fordi det viser Skt Ignatius som et menneske, der selv er opmærksom på sine store fejl og svagheder og ikke lægger skjul på dem i sin beretning. Ordenen foretrak at vise deres grundlægger som det menneske, der søgte at gøre alting til ”Guds større ære”, Ad Maiorem Dei Gloriam, som både var hans eget og senere blev jesuitternes valgsprog.

I stedet er Skt. Ignatius kendt verden over for sit værk Åndelige øvelser, der oprindelig blev skrevet ned i løbet af hans egen omvendelsesproces, og efterhånden som han gjorde erfaringer i sit åndelige liv. Men snart opdagede han, at han gennem disse øvelser kunne hjælpe andre til at finde Gud. Mens de åndelige øvelser i mange år blev brugt eksklusivt i præsters og ordensfolks retræter, har de gennem de senere årtier fundet vid udbredelse blandt lægfolk, fordi man har forstået deres relevans for mennesker i dag. Skt. Ignatius’ åndelige øvelser er nu, også i Danmark, inspirationen for mange retræter både i katolsk regi og inden for andre konfessioner.

Åndelige øvelser findes dog foreløbig kun i en dansk oversættelse fra 1938, men, som p. Daniel Nørgaard SJ understreger i sin indledning, bør man modtage dem af en åndelig vejleder, som kan føre den vejledte igennem dem med udgangspunkt i ham selv. Det var også Skt. Ignatius’ anbefaling. Derfor er det særlig glædeligt, at Katolsk Forlag nu udgiver Ignatius af Loyolas selvbiografi, for i den møder læseren Ignatius på en autentisk måde i al hans menneskelighed og fejlbarlighed, som mennesker af i dag umiddelbart kan spejle sig i. Samtidig hører vi om tilblivelsen af de åndelige øvelser.

Pilgrimmens beretning – allerede titlen vidner om Skt. Ignatius egen selvopfattelse og store ydmyghed. Han opfattede sit kald som at være en pilgrim på stadig vandring med Gud. For ham var en pilgrim en, der på radikal måde forlader al jordisk sikkerhed for at følge Guds kald, men endnu ikke er nået i mål. Han er på vandring, fordi han stadig har meget at lære.

Bogen indledes med en kort gennemgang af hele Skt. Ignatius’ liv, som sætter Pilgrimmens beretning ind i den større kontekst, hans liv forløb i, redegør for selvbiografiens tilblivelse og centrale temaer i den.

Det første kapitel med titlen ”Omvendelsens begyndelse” skildrer, hvordan Ignatius, efter at han blev såret af en kanonkugle i et slag, måtte gennemgå flere operationer. På sit sygeleje begyndte han at læse om helgenernes liv og oplevede et ønske om at leve et liv til Guds ære ligesom dem. Gennem bogens 11 kapitler følger vi hans modning i troen, hans pilgrimsrejse til Jerusalem og frem til erkendelsen af, at han må studere ved universitetet for at lære om Gud. Vi hører om, hvordan han i sin studietid i Paris kommer til at bo sammen med to andre teologistuderende, Peter Faber og Frans Xavier, som han senere grundlagde Jesu Selskab sammen med. De er begge blevet helgenkåret. Vi følger Ignatius på hans rejser, hvor han begynder at prædike, undervise og give åndelig vejledning og til Rom, hvor Jesu Selskab bliver godkendt af paven, ligesom vi hører om ordenens udbredelse i Ignatius’ egen levetid gennem hans og hans medbrødres indsats.

Undervejs i handlingen stifter vi bekendtskab med de tanker hos Ignatius, der i dag betegnes ”ignatiansk spiritualitet”, og som også ligger til grund for Åndelige øvelser. Ved ignatiansk spiritualitet forstås – kort fortalt den grundopfattelse, Ignatius kom frem til, at Gud er i alt og virker i alt. Alting i verden viser sig for os, så vi kan lære Gud at kende og gengælde hans kærlighed til os. Gud viser sig i hverdagens aktiviteter og hændelser og inviterer os til at følge hans kald til os. Udfordringen er at skelne, hvad der kommer fra Gud, og hvad der er impulser fra verden omkring os eller endda fra den onde. Denne udfordring beskriver Ignatius i sin selvbiografi, og netop dette er relevant for mennesker i dag, der ofte mellem mange valgmuligheder må forsøge at skelne, hvad der er Guds vilje med dem, når de skal træffe beslutninger i deres liv. Det er en praktisk spiritualitet, der lægger vægt på at reflektere over både sine følelser og tanker for at skelne Guds stemme fra ”verdens larm”.

Ret beset har Skt. Ignatius ikke selv skrevet sin selvbiografi. Den blev kun til på meget kraftig opfordring af hans nærmeste medarbejdere, der argumenterede for, at ”Fader ikke kunne hjælpe Selskabet [Jesu Selskab] på nogen bedre måde, end ved at give sin livsfortælling videre, og at det ville betyde, at Selskabet for alvor ville blive grundlagt”. Derpå accepterede Ignatius at diktere den til Luis Gonçalves da Câmara, der i sin tid havde studeret teologi sammen med Ignatius i Paris. Bogen afsluttes med to forord, som hører til den oprindelige udgave, det første af Jerónimo Nadal, som var Ignatius’ nærmeste medarbejder i Jesu Selskab, det andet af da Câmara, som gør rede for sit arbejde med teksten.

P. Daniel Nørgaard SJ, som har oversat bogen og forsynet den med noter, vil være kendt af mange danske katolikker fra sin tid som katolsk præst i Danmark. I 2019 indtrådte han i Jesu Selskab og har siden gennemført et noviciat, aflagt sine løfter som jesuit og taget en masteruddannelse i ignatiansk spiritualitet. Han virker nu igen i Danmark ved Niels Steensens Gymnasium.

En særlig fremhævelse fortjener bogens noter, fordi de gør det muligt at læse og forstå bogen på trods af de omkring 470 års afstand fra dens tilblivelse. De meget omfattende noter omfatter historiske, geografiske, kulturelle og teologiske fakta, uden hvilke udbyttet af at læse Ignatius’ beretning, ville være langt mindre. Forlaget har anbragt dem som fodnoter på hver side, og det kan stærkt anbefales at læse dem sideløbende med hovedteksten. Noterne omfatter mange krydshenvisninger til Åndelige øvelser, og vil derfor være til stor hjælp i studiet af disse. Af hensyn til læsere uden baggrundsviden om begreber inden for katolsk troslære og tradition er disse forklaret, så enhver læser kan følge teksten uden problemer.

Til alle, der ønsker at lære Skt. Ignatius at kende eller ønsker at kende grundlaget for ignatiansk spiritualitet, kan denne bog varmt anbefales.


PILGRIMMENS BERETNING
Ignatius af Loyolas selvbiografi

Af: Ignatius af Loyola, oversat og med indledning og forord af p. Daniel Nørgaard SJ.
Katolsk Forlag 2022
128 s, 150 DKK