Vatikanets statssekretær kardinal Pietro Parolin siger, at pave Frans' tre-dages besøg i Budapest vil vise hans engagement i at opbygge et mere broderligt samfund i et Europa såret af krig der erfarer "den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig".
Af Massimiliano Menichetti
Vatican News
Oversættelse Kuno Arnkilde
De sidste forberedelser er i fuld gang i Ungarn til pave Frans' besøg, som vil være i Budapest fra i dag, den 29. april, og indtil slutningen af måneden. Det er en apostolsk rejse, hvor paven for anden gang vil møde de troende i "Donauperlen", efter hans besøg i 2021 i forbindelse med den internationale eukaristiske kongres. Han er den anden pave, der foretager en apostolisk rejse til dette land efter Johannes Paul II i 1991 og 1996.
I tre dage vil begivenhederne være koncentreret i hovedstaden. Der er store forventninger til pavens besøg. Nogle håber at møde Peters efterfølger, som kommer for at opfylde sit evangeliske mandat om at bekræfte brødre og søstre i troen.
Nogle ser frem til pavens ord om familien og åbenheden overfor andre: "Vi oplever i Europa den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig", siger Pavens statssekretær, kardinal Pietro Parolin. I dette interview med Vatican Media taler kardinal Parolin om den "levende tro i Ungarn" og bemærker, at "efter at have overvundet tiden med kommunismens trusler" står de troende, og især de unge, over for de "tilsyneladende mere uskadelige" udfordringer i form af materialisme og forbrugerisme.
Massimiliano Menichetti (MM): Kardinal Parolin, Frans' 41. apostolske rejse vil gå til Ungarn, et land, der står fast i troen, og som har udholdt det kommunistiske diktatur. Hvordan kom denne rejse i stand?
Kardinal Pietro Parolin (CP): Jeg vil sige, at denne rejse er lidt som den lykkelige opfyldelse af et løfte. Som vi véd, rejste den hellige fader til Budapest for halvandet år siden, i september 2021, for at afslutte den internationale eukaristiske kongres, og i den forbindelse var der ud over den højtidelige messe en række møder: på privat plan med myndighederne, derefter med biskopperne og endelig med kristne fra andre trossamfund og med repræsentanter for de jødiske samfund.
Med denne apostolske rejse, som han nu skal foretage, har den hellige fader først og fremmest til hensigt at videreføre og fuldende sit tidligere besøg i Budapest, og derfor vil rejsen for størstedelen blive brugt til møder med de forskellige grupper, med de forskellige dele af det ungarske folk. Der er planlagt offentlige møder med de civile myndigheder, med præster, diakoner, hellige personer og pastoralarbejdere, med de marginaliserede - vi tænker især på de mange flygtninge fra nabolandet Ukraine - med de unge - vi er næsten på tærsklen til Verdensungdomsdagen, som denne gang afholdes på det europæiske kontinent i august i Lissabon - og endelig med kulturens verden.
MM: Besøget fokuserer på hovedstaden Budapest, der vil ikke være andre stop. Hvorfor har man valgt denne fremgangsmåde?
CP: Det blev først og fremmest valgt, fordi det gør det muligt at koncentrere så mange møder som muligt i hovedstaden, så man undgår at rejse og få de forskellige realiteter i landet til at mødes i Budapest - en by, der i øvrigt fejrer et vigtigt jubilæum i år, nemlig 150-årsdagen for sin grundlæggelse.
MM: Den hellige fader vil være i hjertet af det krigsramte Europa. Ungarn grænser op til Ukraine. Hvad er betydningen af pavens tilstedeværelse?
CP: Dette besøg har været planlagt i et stykke tid og er derfor ikke primært motiveret af den aktuelle situation, som er præget af krigen i Ukraine. Men som vi ved, ligger denne tragedie, der fortsætter, paven meget på sinde, og jeg er sikker på, at han under dette besøg ikke vil overse nogen lejlighed til at fremme freden. Denne særlige bekymring hos den hellige fader beriger derfor også hans tilstedeværelse i Ungarn med denne opmuntring til et større engagement for fred.
Ungarn er meget engageret i at støtte familien, og paven har altid unge mennesker og bedsteforældre i sit hjerte. Vil dette møde med Peters efterfølger tilskynde til at bygge broer mellem generationer og nationer?
Lad os huske på, at paven for to år siden besluttede at indføre Verdensdagen for bedsteforældre og ældre i 2021, som hvert år falder den fjerde søndag i juli, og i år bliver det den 23. juli. Og i Ungarns sammenhæng er dette tema endnu mere aktuelt, hvis vi tænker på, at præsidenten - som også har været familieminister fra 2020 til 2021 - er meget opmærksom på familien. Det kunne vi også se, da hun besøgte den hellige fader her, og vi mødte hende i statssekretariatet. Opmærksomhed på den mindste, men også den vigtigste byggesten i ethvert samfund.
Det forekommer mig, at en harmonisk sameksistens mellem medlemmerne af en familie skaber positive virkninger. Lad os sige, at det har en dominoeffekt på den bredere kreds af familier og så videre. Og derfor kan man med udgangspunkt i familien også forsøge at opbygge mere fredelige samfund. Vi håber derfor, at der på grundlag af denne bro mellem generationerne i familien også kan bygges en fredsbro mellem nationerne.
MM: Landet ligger i centrum for migrationsstrømmene fra Balkanruten og for dem, der flygter fra krigen mellem Moskva og Kiev. I Sankt Elisabeth af Ungarns kirke vil der blive afholdt et møde med de fattige og flygtninge, som du også nævnte tidligere. Vil pavens besøg tilskynde endnu flere til at anerkende og dermed hjælpe dem, der er i nød?
CP: Vi oplever i Europa den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig: mere end 8 millioner ukrainske flygtninge har krydset grænsen til Den Europæiske Union. Og Ungarn har i denne situation lovet at holde sine grænser åbne for mennesker, der flygter fra krigen i Ukraine, og mere end 4 millioner mennesker er kommet gennem Ungarn, enten direkte fra Ukraine eller fra Rumænien. Og selv om der kun er nogle få af dem tilbage - tallene angiver omkring 35.000 - har den lokale katolske kirke, især gennem Caritas, men også med hjælp fra regeringen, gjort sit bedste for at tage imod og tage sig af disse flygtninge, mens de fortsætter deres rejse til andre europæiske lande. Og en del af dette arbejde har også været at forhindre, at især kvinder og børn bliver ofre for menneskehandel.
Samtidig er kirken dog fortsat bekymret over situationen med irregulær migration langs Balkanruten og den vanskelige situation, som mange står over for, f.eks. langs grænsen mellem Ungarn og Serbien. Selv om mange af dem, der befinder sig ved grænsen, ikke er flygtninge, har de fleste af dem brug for beskyttelse, og alle skal behandles med den respekt, de fortjener som mennesker.
Men vi påpeger også, og det er rigtigt at gøre det, at dette er et problem, der ikke kun vedrører Ungarn, men alle landene i regionen, især landene langs grænsen til EU, som kæmper for at klare de stigende strømme af blandet migration fra lande i konflikt og ekstrem fattigdom. I den forstand skal hele Europa finde en måde at tage ansvar for dem, der søger et bedre liv inden for dets grænser. Og det omfatter naturligvis også at arbejde for at hjælpe migranter med at blive i deres oprindelseslande i fred og sikkerhed, så de ikke er tvunget til at flygte eller søge fred, sikkerhed og anstændigt arbejde i udlandet.
MM: Der er store forventninger i landet: Kirke og regering arbejder sammen for at give alle mulighed for at deltage i mødet med paven. F.eks. vil transporten til de steder, hvor besøget finder sted, være gratis. Har hele landet så en levende tro?
CP: Det ungarske folks tro er en levende og beundringsværdig tro, der især er knyttet til de mange helgener, som æres i landet, lige fra Sankt Martin til Sankt Stefan og Sankt Elisabeth.
Men det er også en tro, som er blevet eksemplarisk bevidnet af nyere talspersoner: Tænk på de forskellige martyrer og trosbekendelser i forbindelse med perioden med ateistisk forfølgelse - hvordan kan vi ikke huske den ærværdige kardinal József Mindszenty som en symbolsk figur! Det er altså en tro, der er smedet gennem lidelser og praktiseret i årevis af en skjult kirke, der som et frø spirede og blomstrede efter års undertrykkelse.
Ungarn er et land med en levende tro, [og] under de ændrede omstændigheder i dag har landet brug for, lad os sige, at holde denne tro i live, idet vi skal huske på, at vi lever i en anden kontekst end tidligere, i en kontekst, der - som paven gentagne gange har mindet os om - ikke blot er en tid med forandringer, men en epokeskift. Der er således nye udfordringer, som vi skal tage op, og som vedrører gejstligheden og de unge. Det er udfordringer for en tro, som efter at have overstået fasen med kommunismens trusler nu står over for andre udfordringer, f.eks. udfordringer, som kun tilsyneladende er mere uskadelige, nemlig materialismens og forbrugerismens udfordringer.
MM: Deres Eminence, hvad forventer De af denne rejse?
CP: At paven vil opfylde de mål, som han foreslår ved at tage til Ungarn og afslutte sit tidligere besøg; derfor [er der] altid aspektet af den universelle præst, der bekræfter sine brødre og søstre i troen, hvor "at bekræfte i troen" også betyder at trøste, opmuntre, relancere skønheden i forkyndelsen af Jesus. Det er selve mottoet for besøget, der fører os til dette: "Kristus er vores fremtid"; det er et håb i evangeliets navn og har netop at gøre med den prioriterede hensigt med pave Frans' pontifikat, som han udtrykte det i den apostolske formaning Evangelii gaudium, nemlig at fremme missionær virksomhed, at kirken går ud i verden for at vidne om Jesu evangeliums skønhed.
Besøget vil også være en lejlighed til at omfavne et folk, som paven har haft særligt kær siden dengang, da han mødte de ungarske nonner i Argentina.
Og til sidst vil jeg citere nogle af hans ord, som han sagde i søndags efter Regina Coeli: "Det bliver også en rejse til Europas centrum, hvor krigens iskolde vinde fortsat blæser, mens så mange menneskers bevægelser sætter presserende humanitære spørgsmål på dagsordenen."
Annoncer og betalingsmure
Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.
HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.
Læs mere om økonomisk hjælp - HER