Af: Daniel Payne
Catholic News Agency, CNA Staff, den 8. marts 2024
Oversat af Birgit Bidstrup Jørgensen
Pave Frans har udnævnt en californisk astrofysiker fra UCLA [University of California Los Angeles, o.a.] til Det Pavelige Videnskabsakademi, meddelte Vatikanet fredag, den 8. marts.
Den Hellige Fader nominerede Andrea Mia Ghez som ordinært medlem af akademiet, der har sin base i Vatikanstaten.
Ghez' hjemmeside fortæller, at hun er "mest kendt for sit banebrydende arbejde om vores galakses midte, som har ført til den bedste evidens til dato for eksistensen af supermassive sorte huller."
Hendes arbejde har bidraget til "opdagelsen af et supermassivt kompakt objekt i Mælkevejens galaktiske centrum, der nu generelt er anerkendt som et sort hul," hedder det på hendes hjemmeside.
Professor Ghez’ forskning "om stjerners kredsløb i centrum af Mælkevejen har åbnet en ny tilgang til at studere sorte huller," ifølge hjemmesiden, "og hendes forskningsgruppe er i øjeblikket fokuseret på at bruge denne tilgang til at forstå tyngdekraftens fysik nær et sort hul og den rolle, som sorte huller spiller i dannelsen og udviklingen af galakser."
Professor Ghez tog en bachelorgrad i fysik fra Massachusetts Institute of Technology og en doktorgrad i fysik fra California Institute of Technology. Hun har "modtaget adskillige hædersbevisninger og priser, herunder Nobelprisen i fysik i 2020," udtalte Vatikanet.
Andrea Mia Ghez blev født i New York City. Tidligere har hun citeret Apollo-rumprogrammet som inspiration til sin efterfølgende karriere inden for astrofysik.
"Jeg er helt sikkert et produkt af de første månelandinger," sagde hun til en interviewer. "Jeg tror, jeg fortalte min mor, at jeg ville være den første kvindelige astronaut."
Professor Ghez er en af kun fire kvinder, der har fået tildelt Nobelprisen i fysik.
Det Pavelige Videnskabsakademi oplister blandt sine mål at ville "fremme fremskridt inden for de matematiske, fysiske og naturvidenskabelige videnskaber og studiet af relaterede epistemologiske spørgsmål og emner", "anerkende ekspertise inden for videnskab" og "stimulere en tværfaglig tilgang til videnskabelig viden."