21. november 2024

Indvielse af Treenighedens ikon

Vor Frue Kloster i Høsterkøb

Laila Martina Vulff Dahl │ Foto: Kuno Arnkilde

Ikoner er vinduer hvor man gennem dem
kan skue ind i evigheden

Laila Martina Vulff Dahl:

At have evnen til at kunne skrive ikoner er en Guds gave og nok noget af det sværeste, som man kan give sig i kast med.

Jeg har skrevet ikoner siden 2009, men har ikke lavet mange ikoner. Jeg er perfektionist og har derfor svært ved at slippe dem og afgøre med mig selv, når de er færdige

Da jeg sagde ja til sr. Ana Maria, om at jeg gerne ville lave Treenighedens ikon til klosterkirken vidste jeg ikke helt, hvad det var jeg i virkeligheden havde sagt ja til. At skrive Treenighedens ikon er noget af det sværeste, som jeg har givet mig i kast med og det største ikon jeg har lavet. Da det gik op for mig hvor svær en opgave jeg havde sagt ja til, fik jeg i en periode noget præstationsangst for at nærme mig ikonet. Så derfor gik der noget tid før jeg endelig for alvor fik det rette mod til at begynde på dette store ikon.

Det har været et kæmpe arbejde, men har samtidigt også været helt fantastisk, at mærke Guds hjælp til dette svære håndværk.

Jeg har læst en del om dette ikon og sat mig ind i alle de synlige og usynlige hellige symboler, farver osv. som dette ikon rummer så meget af, for at kunne lave alt så korrekt, som det overhovedet var mig muligt. Men jeg er selvfølgelig ikke Andrej Rublev og kan derfor på ingen måde lave en tro kopi af hans ikon. Der er lavet mange kopier af dette ikon, men jeg har aldrig stødt på en eneste helt perfekt kopi af det oprindelige ikon.

Laila Martina Vulff Dahl
9. april 2023

Se også link på Facebook


 

 


Laila Martina Vulff Dahl's ikon │ Foto: Kuno Arnkilde

ANDREJ RUBLEV skrev Treenighedens ikon i Rusland for 500 år side, og de tre engle har ikke mistet noget af deres skønhed, og deres oprindelige kraft. Hvem tænkte Andrej Rublev på, da han malede de tre engle?

Han samlede sig i bøn og faste og mens han længe befandt sig i denn dybe stilhed, var han optaget af en indre vision og havde sin opmærksomhed på en indre gæst, hvis ansigt han begyndte at kunne skimte tydligt. Til sidst malede han de tre engle, som var de tre gæster, der engang besøgte Abraham ved Mamres Ege (1. Mos 18,1-3).

I det arbejde fulgte han Kirkens ikonografiske tradition


Ikonen taler sit eget sprog

Alt har sin betydning: Formerne, farverne, englenes stilling. En usynlig cirkel, hvis centrum er ved kalken på bordet, omgiver de tre engle. De er inddragene i en bevægelse, som synes at have sin begyndelse hos englen til venstre og i huset over hans hoved.. Den højre og venstre engels hoveder bøjer sig mod englen i midten. Englene er absolut lige. Man ikke sige, at nogen ad dem skulle være ældest eller størst. Det eneste, der adskiller dem, er deres forskellige stillinger, bevægelserne og farverne på deres klæder.

Englen til venstre

Synes at være den, som får bevægelsen til at hvile. Farverne på hans tøj er ikke så kraftige som hos de andre. Det blå, det himmelske, stikker blot en smule frem på hans bryst, og det lysende dybe røde, som den midterste engel er klædt i, er hos ham erstattet af en lysere farve. Farverne hos de andre engle er stærkere, så han næsten virker tilbagetrukket. Han er vendt mod de to andre, som til gengæld vender sig mod ham med stor ømhed. Hvem er han, så samlet, så stærk og samtidig næsten tilbageholdende?

Er det ikke ham, der er kilden til alting? Alt har sit ophav hos Faderen, og hele kosmos, hele skabelsen drages til ham og længes efter at se ham, at træde ind i hans gårde. "Hvor er din bolig vidunderlig, Hærskarers Herre" (Sl. 84,2)

Englen i midten

"Guds billede, al skabnings førstefødte" (Kol 1,15) "Ordet var hos Gud." (Joh. 1,1). Der er så meget kærlighed i hans blik. Han synes at sige sit: "Ja, Fader!" og allerede sige ja til den smertefyldte kalk på bordet, som hans hånd velsigner. Hans lysende blå kappe med dens mange folder synes at symbolisere den flod af guddommeligt liv, som i ham er kommet ned til vor jord. Og den røde tunika, er som det blod, der blev udgydt for os. Faderens og Sønnens lykke ville ikke være fuldkommen, hvis den ikke blev delt med englen til højre. Englen med de indadvendte linier synes at være ren modtagelighed, intet er hans, han er rig af den kærlighed, som stammer ud fra den kærlighed, som strømmer ud fra Faderen. Alle modtager og giver og der er mellem dem et evigt "alt mit er dit" (lik 15,31). Ingen beholder noget som helst for sig selv.

Englen til højre

Helligånden, Herren og Livgiveren, som former os i Sønnens billede, som er Guds kærlighed udgydt i vore hjerter. Guds kærlighed forbliver ikke hos de tre. Åndens blik synes at vente på nogen, indbyde nogen til festen. Ja, cirklen lukker sig ikke. Under den hvide dug, som dækker bordet, ser vi en firkant. Dette tegn er umiddelbart placeret nedenfor kalken. Firkanten repræsenterer de fire verdenshjørner, den er symbolet på jorden, som har sin plads her, inde i den cirkel, som de tre engles legemer danner og indesluttet i deres liv, i deres kærlighed. Den er så lille, men så vigtigt, den er som en øjesten, udvalgt før verdens skabelse og målet for Guds evige kærlighed. "For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. (Ef. 1,4)

Kalken

I kalken, som står i centrum, ovenfor firkanten, kunne man tidligere se en drueklasse, men da ikonen blev restaureret, opdagede man, at det, der oprindeligt havde været malet, var et lam, Guds lam, bestemt "før verden blev grundlagt." (1. Pet 1,20) For før verden blev grundlagt, har Faderen udvalgt os i Kristus til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed, skriver Paulus (Ef 1,4)

Betragteren

Du som her betragter billedet, ser du, at de tre venter på nogen, at der findes yderligere en plads ved bordet, her foran. Se, de venter på dig, de venter på hele menneskeheden. Du er indbudt til at træde frem og deltage i Treenighedens fest, til at blive elsket og at elske tilbage. Tro ikke, at du er for lille, for uværdig. Sønnen har udgydt sit blod for dig, han har forberedt den fejlfrie bryllupsklædning til dig. Ånden vil føre dig til det guddommelige liv. Han er din indre mester, som leder dig skridt for skridt ind i bryllupssalen. Faderen kalder dig ved navn. Kom, allerede nu kan du deltage i festen, om end i troen og på en gådefuld måde, i forventning om den herlighed, som en dag skal åbenbares.


En stor begivenhed

Det er en stor begivenhed i Danmark, når en nymalet ikon kommer op i en kirke, det sker (endnu) kun meget sjældent. Der er godt nok en del ikonmalere i Danmark efterhånden, men kun få der er gode nok til en kirkeopgave.

I flere år har Laila Martina Vulff Dahl arbejdet på en stor ikon af Treenigheden til Vor Frue Kloster i Høsterkøb. Det har været en lang proces og på KATOLSK LIV synes vi også det er vigtigt at få dokumenteret den skabende side af ikonerne, ikke kun selve indvielsen og det færdige resultat. Det vil vi følge op på efter indvielsen i Påsken.

Ikonen er en kopi af én af de mest kendte ikoner overhovedet, nemlig Andrej Rubljovs Treenighedsikon. Andrej Rubljov var ikonmaler og munk, der levede i Rusland i 1400-tallet. Rubljov blev født omkring 1360-1370 og er død imellem 1427 og 1430, og blev i 1988 erklæret for helgen i den russisk-ortodokse kirke, med navnedag den 4. juli.

Laila Martina Vulff Dahl ved sit arbejdsbord

Rubljovs liv er blevet filmatiseret i filmen Andrei Rublev fra 1966, instrueret af den legendariske russiske instruktør: Andrej Tarkovskij. Mere info HER

Her er en lille meditation over ikonen

Her er en mere teologisk gennemgang af ikonen.