21. november 2024
Verdenskirken

Hva’ ville Jesus ha’ gjort

Samtale med br. Josef på "Kloster Nütschau" i Nordtyskland

Hva' ville Jesus ha' gjort

Produceret af Kuno Arnkilde
Med økonomisk støtte fra EWTN Nordic
Forside-foto: Diakon Kaare Nielsen, Br. Prior Johannes Tebbe OSB og Br. Josef van Scharrel OSB

KATOLSK LIV har besøgt benediktinerklosteret "Kloster Nütschau" mellem Femern og Hamburg. Det gjorde vi sammen med diakon Kaare Nielsen og Dorte Schubert.

Vi begynder, i moderne lyddragt, med en rundvisning, hvor vi bl.a. deltager i et måltid sammen med munkene i klosterets refektorium. Vi er med på en rundvisning i de fysiske rammer på klosteret i Nordtyskland.

Herefter følger en længere samtale mellem Kaare Nielsen og br. Josef van Scharrel, OSB. Vi får fortalt hvorfor klosteret blev grundlagt i 1951, bl.a. som følge af flygtningestrømmene efter 2. verdenskrig. Klosteret skulle være et åndeligt center for mennesker fra østtyske områder.

Et katolsk kloster i et evangelisk luthersk område ? Var det tegn på en modreformation? -  ville Schleswig-Holsteinischer Landtag gerne vide. Men det gik godt med naboerne, især da lokalbefolkningen så det ihærdige landbrugsarbejde som munkene udførte. En slags evangelisering uden ord.

I dag er "Kloster Nütschau" klosteret for det nordlige Tyskland, op gennem Skandinavien, for luthereranere, protestanter og katolikker, hævder br. Josef. "Vi er her for alle og er økumenisk meget stærke". 40 % af vore gæster er ikke-katolikker.

Vi får også fortalt, hvordan man bliver munk og hvad det indebærer. Vi bliver ført gennem en almindelig dag på klosteret. Hører om ansvarsfordeling hvor br. Josef bestyrer to huse: "Mandehuset" og det store uddannelseshus "Sankt Ansgar" med 35 ansatte og et gæsteafsnit med 120 senge. Et arbejde der indpasses efter klosterets tidebønner.

Diakon Kaare Nielsen spørger ind til br. Josefs egen vej til livet som munk. Josef valgte tidligt i sit liv at forblive single og var fra begyndelsen ikke katolik. Han er barnefødt i det grundigt reformerte Øst-Friesland og var som ganske ung fascineret af en figur: Pave Paul VI, som han syntes lignede en romersk aristokrat i modsætning til pave Johannes den 23 som lignede en tyk bonde... og broder Tuck fra Robin Hood påvirkede ham også som 14-15 årig.

At være personlig fri er godt, men har også mange intetsigende sider. I klosteret har br. Josef frihed til at søge Gud. Gud er den stærkeste grund til hans liv som munk. Broder Josef leder stadig, og er sig selv i sin ofte barnlige søgen. Hævder tillige, at man ikke behøver være særligt from for at søge Gud. At lege i sin søgen efter Gud er ofte mere positiv end ikke at søge...

Br. Josef har skrevet en bog om sit arbejde med mænd. Han fortæller om den moderne mand, som er påvirket af andre udfordringer end tidligere. Han fortæller om begyndelsen på dette arbejde, hvor han stødte på temaet: Hvem er jeg som munk og mand og hvordan har jeg som munk udlevet faderskabet. Hvis kvinden har et arbejde, og samtidigt også opdrager børnene, hvad er jeg som mand så stadig i verden for? Det spørger mænd sig selv om i dag. De to mænd taler om den maskuline og den feminine energi for en mand, men gælder også for kvinden hævder br. Josef. De taler om opdragelse af børn på en måde, så barnet opfatter både kvindens og mandens kvaliteter.

Broder Josef hævder også, at vi skal bringe de gamle indvielsesritualer frem igen, som f.eks. firmelsen og overføre dem til vores tid med de unge. Vision Quest er en metode, der blev genopdaget i 80'erne af et amerikansk ægtepar. En metode som blev brugt af indianere: De sendte deres unge mænd ud i vildnisset i tre eller fire dage. De skulle blive på ét sted, hvor de bare skulle holde sig selv ud. Det handler ikke om at kæmpe mod dyr, eller noget i den stil, men at komme i kontakt med sig selv og med evt. indre skygger. Indvielsesritualerne, indvielsestraditionerne bør genfindes.

Til sidst bliver br. Josef spurgt om, hvilke ønsker han har for Kirken i de kommende år: At den må blive mere demokratisk. Blive en lyttende kirke. Lytte til hvad der rører folk. Finde et sprog der tales i dag. I princippet tage det alvorligt, som Luther sagde: At lytte til folkets sprog. Hvad rører der sig, hvad er temaet for mennesker i dag. Det er åbenbart ikke det vi fortæller dem. Der er ikke et tema for mennesker i dag. Folk har ingen anelse om, hvilket tema Kirken er, derfor må vi fortælle om det. Kirken er en tjenende, en lyttende Kirke. Den skal lytte til hvad folk siger. Vi skal spørge: Hvad søger I?

Broder Josef, OSB taler om en demokratisk Kirke, men hvad betyder en demokratisk kirke i praksis og hvilken rolle spiller Helligånden? - Hør hvad han svarer diakon Kaare Nielsen på KATOLSK LIV.