16. oktober 2024
Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

Serie af begivenheder Serie af begivenheder: Lukas, evangelist

Lukas, evangelist

18. oktober 2027

Født muligvis i Antiokia, Syrien (i dag Antakya i Tyrkiet) omkring år 9 f.Kr.
Død muligvis i Grækenland omkring år 75
Mindedag: 18. oktober

Evangelisten Lukas kaldes også hedningenes apostel, og man regner med, at han var græker og ikke-jøde. Han kan have stammet fra en velstående og anset familie, idet Paulus omtaler ham som læge (Kol 1,14), så han var en mand med uddannelse. Han blev døbt omkring år 43 i Antiokia, og omkring år 50 eller 51 sluttede han sig til Paulus i Troas. Mellem Paulus’ anden og tredje missionsrejse sendte han Lukas til Filippi for at lede kirken der indtil omkring år 57. Paulus omtaler selv Lukas som sin eneste ledsager under sit fangenskab i Rom (Tim 4,11). Hvad der skete med Lukas efter Paulus’ martyrdød omkring år 67, ved man ikke med sikkerhed. Nogle mener, han tog tilbage til Antiokia for at lede den kristne menighed der; andre at han opholdt sig Akaia i Grækenland. Om hans død ved vi intet.

Lukas er forfatteren til Lukasevangeliet om Jesu liv, død, opstandelse og himmelfart og til Apostlenes Gerninger, der beskriver udviklingen af den tidlige Kirke fra Kristi opstandelse indtil omkring år 63. Lukas mødte aldrig selv Jesus, men i kraft af at han fulgte Paulus på flere missionsrejser ved vi, at Lukas selv har oplevet dele af det, han beskriver i Apostlenes Gerninger: i omtalen i Apostlenes Gerninger af Paulus’ anden og tredje missionsrejse samt rejsen til Rom skriver Lukas ”vi” om sig selv og Paulus. Foruden Paulus kan Lukas have mødt nogle af apostlene, og således fra dem og fra Paulus have fået autentiske oplysninger om Jesu liv. Ligeledes har han kendt Markus’ og Mattæus’ evangelier, idet man tydeligt ser af Lukas’ evangelium, at han har brugt dem som grundlag for sit eget. Som den eneste af evangelisterne bringer Lukas lignelserne om den barmhjertige samaritan og den fortabte søn samt beretningen om englen Gabriels bebudelse af Jesu fødsel for Maria samt Marias besøg hos Elisabeth. Nogle har derfor ment, at Lukas kan have mødt Maria, Jesu moder, men det ved man ikke noget sikkert om. Det særlige ved Lukas’ evangelium er desuden, at det er skrevet af en ikke-jødisk kristen for ikke-jøder, hvilket ses af, at Jesus også viser barmhjertighed over for ikke-jøder.

Paulus omtaler intetsteds Lukas som forfatter, men på den anden side ved man ikke, hvornår han skrev sit evangelium og Apostlenes Gerninger. Man regner med, at Apostlenes Gerninger er skrevet i Rom. Muligvis er begge skrifter skrevet efter Paulus’ død; de fleste forskere daterer dem til mellem år 70 og 85 – dog ender Apostlenes Gerninger noget brat uden at beskrive hverken Peters eller Paulus’ martyrdød. Begge skrifter er tilegnet en vis Theofilus (Luk 1,3; ApG 1,1), som man ikke ved, hvem var, men som sandsynligvis var en mand med en vis position i samfundet.

Foruden at være læge og forfatter regnes Lukas også for at have været kunstner, idet han siges at have malet mindst ét ikon af Den Hellige Jomfru, men man kan ikke med sikkerhed regne nogen af de kendte ikoner for hans værk.

I 357 blev Lukas’ relikvier overført til Apostelkirken i Konstantinopel. Der findes også relikvier andre steder. Lukas afbildes ofte symbolsk som en okse med vinger.

Læs mere HER og HER

Værnehelgen for læger, kirurger, slagtere, malere, artister, billedhuggere, glasmalere, glasarbejdere, bryggere, guldsmede, bogbindere, dommere og skræddere, for kvæget og vejret og for den kristne kunst.

KATOLSK KALENDER udvikles af TEAM Katolsk Liv



Annoncer og betalingsmure

Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.

HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.

Læs mere om økonomisk hjælp - HER



KATOLSK LIV │ EWTN Danmark

KATOLSK LIV er associeret med verdens største religiøse medienetværk EWTN, og modtager ingen økonomisk støtte. Vi kan derimod frit gøre brug af en lang række katolske medieresurser og har fuld redaktionel frihed.

Detaljer

Dato:
18. oktober 2027
Serie:
Begivenhed Kategori: