27. april 2025
Helgener & SaligeKirken

Romantisk kærligheds skytshelgen

- hvordan en halshugget martyr blev romantisk kærligheds skytshelgen

Valentins kranium opbevares i den græsk-katolske kirke Santa Maria in Cosmedin i Rom. | Kredit: nomadFra/Shutterstock

 

I mange forretninger kan du i ugerne op til Valentinsdag sandsynligvis finde et væld af lyserøde og røde kort, hjerteformede æsker med Russell Stover-chokolade og dekorationer med næsten nøgne, buttede keruber, der skyder hjerter med bue og pil.

Af CNA's medarbejdere │ 14. februar 2025
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark

Det er langt fra den virkelige Sankt Valentin, en tidlig kristen martyr, som blev slået ned og halshugget for sin tros skyld.

Så hvordan kom en helgen med en så grusom død til at blive forbundet med en højtid, der handler om kærlighed, chokolade og buttede keruber?

Ifølge Catholic Encyclopedia blev mindst tre forskellige Sankt Valentin'er registreret i tidlige historier om martyrer under datoen 14. februar. Der er også beretninger om en afrikansk Sankt Valentin, en tidlig kristen, som blev forfulgt sammen med sine ledsagere. Men det ser ikke ud til, at man ved mere om denne mulige helgen.

Valentin, der fejres i dag, kan have været to forskellige personer.

Ifølge den ene beretning var Sankt Valentin præst i Rom, og ifølge den anden var han biskop i Interamna (det nuværende Terni). Begge disse mænd blev forfulgt og i sidste ende dræbt for deres tro og begravet et sted langs Flaminian Way. Det er dog også muligt, at de var den samme person.

»Enten var han en romersk præst og læge, som led martyrdøden, eller også var han biskoppen af Terni i Italien, som også led martyrdøden i Rom omkring 270 e.Kr. af Claudius den Gotiske« (den daværende romerske kejser), siger fader Brendan Lupton, som er lektor i dogmatisk teologi ved University of St Mary of the Lake i Illinois.

Valentin - uanset om han var præst eller biskop - led martyrdøden den 14. februar, som i dag fejres som Valentinsdag. Ifølge de fleste beretninger blev han slået og derefter halshugget efter en tid i fængsel.

Den lokale hengivenhed over for ham spredte sig, og pave Julius I fik bygget en basilika dedikeret til helgenen cirka tre kilometer fra Rom over Valentins gravsted. Hans kranium opbevares nu i Santa Maria-basilikaen i Rom og pyntes med blomsterkroner på hans festdag.

Lupton sagde, at Sankt Valentin var en af de første kristne martyrer, da den generelle forfølgelse af kristne begyndte i Romerriget.

»Mere eller mindre på det tidspunkt, især omkring midten af det tredje århundrede, var der en slags krise i den romerske verden, kendt som krisen i det tredje århundrede, hvor den romerske verden virkelig var i stor fare,« sagde Lupton til CNA. »Der var høj inflation. Der var barbariske angreb på det tidspunkt. Der var masser af politisk ustabilitet. Så det udløste på en måde den første generelle forfølgelse af kristne. Før den tid var der lokale forfølgelser, men de var lokale og sporadiske.«

Nogle valentinsdagstraditioner kan sættes i forbindelse med Sankt Valentins liv, f.eks. udveksling af kort eller fejring af romantisk kærlighed, siger Lupton.

»En [beretning] var, at han var blevet ven med fangevogterens datter, hvor han sad i fængsel, og da han døde, efterlod han hende en seddel med påskriften 'Fra din Valentin',« sagde Lupton. Andre beretninger siger, at udvekslingen af kort på Valentinsdag minder om, hvordan Sankt Valentin sendte sedler til sine medkristne fra fængslet.

»En anden historie går på, at Claudius den Gotiske faktisk havde forbudt ægteskab blandt soldater. Han mente, at hvis soldaterne var gift, ville de være mindre hengivne over for hæren, især på det tidspunkt, og de havde brug for så mange soldater som muligt. Så der var en legende om, at Valentin faktisk havde viet soldater i hemmelighed,« siger Lupton.

Valentinsdag kan også være blevet fejret som en kærlighedsdag, fordi man mente, at fuglenes parringssæson begyndte omkring midten af februar, bemærkede Lupton.

Valentinsdag, som den kendes i dag, blev også indført som en erstatning for en grovere romersk helligdag på det tidspunkt kaldet Lupercalia, forklarede Lupton.

Lupercalia var en populær fest i Rom, hvor en gruppe hedenske præster ofrede forskellige typer dyr og derefter løb gennem Roms gader og slog unge kvinder med dyrehuderne - et ritual, der skulle garantere kvindernes helbred og frugtbarhed i det kommende år.

»Og så erstattede pave Gelasius, han var omkring det femte århundrede ... Lupercalia med Sankt Valentins Dag,« siger Lupton.

Dele af Valentinsdag har intet at gøre med den rigtige Sankt Valentin. Han gik f.eks. ikke rundt og skød folk med bue og pil. Det billede er taget fra den romerske gud Amor, som også var en kærlighedsgud, siger Lupton.

Han delte heller ikke chokolade ud til sine kære; den rigtige Sankt Valentin er mere end 1.500 år ældre end chokoladen, som vi kender den.

Men kristne kan stadig lære af Sankt Valentins eksempel, sagde Lupton, selv om de ikke er i fare for at lide martyrdøden.

»Man kan sige, at selv om kun få er kaldet til martyrium som kristne, så er der i næsten enhver kærlighedshandling et element af selvopofrelse og afkald,« sagde han.

 

Hold liv i KATOLSK LIV: MobilePay 235 629