Overskrifter
Af Joseph Pronechen │NCR │December 2024
Oversættelse KATOLSK LIV │ EWTN Danmark
'Budskabet ved den hellige dør er, at Guds barmhjertighed rækker ud til menneskehedens skrøbelighed'.
Vatikanet har meddelt, at der i jubelåret 2025 - håbets jubelår - vil blive åbnet fem »hellige døre«, begyndende juleaften, hvor pave Frans åbner den hellige dør i Peterskirken.
Håbets jubilæum finder sted fra 24. december 2024 - juleaften - til 6. januar 2026, dagen for Hellig Tre Konger.
De Hellige Døre er i Peterskirken, San Giovanni in Laterano (Lateran-kirken, Roms domkirke - red.), Santa Maria Maggiore (Den store Mariakirke - red.), og San Paulo fuori le Mura (Paulus-kirken uden for murene - red.). En femte dør vil også være placeret i Rebibbia-fængslet i Rom.
De fem hellige døre blev specificeret af pave Frans, da han officielt proklamerede det ordinære jubilæum i 2025 gennem sin indstiftelsesbulle Spes Non Confundit (»Håbet skuffer ikke«) på Kristi himmelfartsdag den 9. maj.
Jubelåret 2025
Den første hellige dør vil blive åbnet af pave Frans i Peterskirken juleaften i år ( se video nedenfor - red.) for at indlede jubelåret i hele verden. Denne dør vil være den sidste, der lukkes på festen for Hellig Tre Konger i 2026, hvilket markerer afslutningen på det hellige år.
Pave Frans vil kun personligt åbne de hellige døre til Peterskirken og Rebibbia-fængslet. Lateranbasilikaen åbnes den 29. december, som er festen for den hellige familie med Jesus, Maria og Josef. Mariakirken åbnes på højtideligheden for Maria, Guds Moder, den 1. januar, og den 5. januar åbnes den hellige dør i Paulus-kirken uden for murene. Disse tre pavelige basilikaer vil alle blive lukket den 28. december 2025.
I sin pavebulle udtrykte den hellige fader ønske om, at fangerne »ser på fremtiden med håb og en fornyet følelse af tillid« i løbet af jubilæumsåret.
Så hvad er en hellig dør? Hvor kommer betegnelsen fra? Hvilken betydning har den?
Hvad paverne har sagt
Pave Frans og Johannes Paul II har forklaret traditionen i officielle dokumenter.
»I den katolske tradition repræsenterer den hellige dør vejen til frelse - vejen til et nyt og evigt liv, som blev åbnet for menneskeheden af Jesus,« forklarede pave Frans i Spes Non Confundit (Håbet skuffer ikke), den pavelige bulle, der officielt proklamerede det hellige år 2025.
Et kvart århundrede tidligere skrev Johannes Paul II om den hellige dør i Incarnationis Mysterium, hans bulle om det store jubilæum, og forklarede, hvordan den »fremkalder overgangen fra synd til nåde, som enhver kristen er kaldet til at udføre. Jesus sagde: 'Jeg er døren' (Joh 10,7) for at gøre det klart, at ingen kan komme til Faderen undtagen gennem ham. Denne betegnelse, som Jesus anvender på sig selv, vidner om, at han alene er Frelseren, der er sendt af Faderen. Der er kun én vej, som åbner indgangen til livet i fællesskab med Gud: Det er Jesus, den eneste og absolutte vej til frelse. På ham alene kan salmistens ord anvendes i fuld sandhed: 'Dette er Herrens dør, hvor den retfærdige kan gå ind' (Salme 118:20).«
Johannes Paul II tilføjer, at det er enhver troendes ansvar at krydse tærsklen til denne »dør«. Hvorfor er det sådan? »At gå gennem denne dør betyder at bekende, at Jesus Kristus er Herre; det er at styrke troen på ham for at leve det nye liv, som han har givet os. Det er en beslutning, som forudsætter frihed til at vælge og også modet til at efterlade noget i bevidstheden om, at det, der vindes, er guddommeligt liv (Matt 13,44-46).«
Han erkendte også, at det var den ånd, han ville have, da han, den hellige fader, skulle være den første til at gå gennem den hellige dør. »Gennem den hellige dør ... vil Kristus føre os dybere ind i Kirken, hans legeme og hans brud.«
I Skriften
I årenes løb har andre officielle referencer peget på bibelske forklaringer, der skitserer vigtigheden af den hellige dør via Jesu budskaber og titler.
- »Derfor siger jeg jer: Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer« (Luk 11,9).
- »Jeg står ved døren og banker på; hvis du hører min stemme og åbner døren, vil jeg komme ind til dig og spise med dig, og du med mig.« (Åbenbaringen 3,20).
- "Jeg er porten. Den, der går ind gennem mig, skal frelses« (Joh 10,9).
En forklaring fra Peterskirken bekræfter, at den hellige dør repræsenterer »Jesus, den gode hyrde og porten til fårefolden: 'Jeg er porten. Den, der går ind gennem mig, vil være i sikkerhed. Han vil gå ind og ud og finde græsning' (Joh 10,9).« Derfor er »budskabet fra Den Hellige Dør, at Guds barmhjertighed rækker ud til menneskehedens skrøbelighed.«
Den hellige dørs historie
Den hellige dør udvides nogle gange til Roms tre andre store basilikaer, som det vil ske i forbindelse med jubilæet i 2025, hvor der vil blive åbnet hellige døre i de pavelige basilikaer Johannes Lateranen, Maria Major og Paulus uden for murene. Pave Frans vil åbne dem alle.
I første omgang blev alle fire døre ikke åbnet. Til det store jubilæum i 2000 delte Vatikanet historien bag.
Selv om pave Bonifatius VIII indførte traditionen med et »helligt år«, kaldet et »jubilæum«, i 1300, var det først over et århundrede senere, at den hellige dør spillede en integreret rolle. Ifølge dokumenter fra det 15. århundrede åbnede pave Martin V i 1423 den hellige dør i Lateranbasilikaen for første gang i jubilæets historie. På det tidspunkt blev der fejret hellige år hvert 33. år til minde om de år, Jesus levede på jorden.
Det var først i julen 1499, at pave Alexander VI bad om, at den hellige dør blev åbnet, ikke kun i Johannes Lateran, men også i Peterskirken, Mariakirken og Paulskirken uden for murene.
Jubilæumsår, hvor den hellige dør åbnes, forekommer nu hvert 25. år. Paven kan også udråbe et helligt år eller jubilæumsår på et andet tidspunkt, som det skete i 1933 på årsdagen for Jesu død på korset og i 2000 ved årtusindskiftet.
Ritualer
Ritualet for åbning af den hellige dør var næsten uændret mellem 1525 og 1950. Derefter begyndte der at ske små ændringer efter 1950: I de første århundreder slog den hellige fader på den murstensvæg, der omsluttede den hellige dør, med en sølvhammer; derefter fortsatte murerne med at afdække døren, som ved afslutningen af hvert hellige år igen blev forseglet af en murstensvæg, når paven lukkede året. I det hellige år 1975 blev opmærksomheden igen rettet mod døren og ikke mod muren. På dette tidspunkt var den hellige dør i Peterskirken blevet færdiggjort med skulpturelle bronzepaneler. Senere, i forbindelse med jubilæet i 2000, forklarede Vatikanets mester for pavelige liturgiske fejringer, at disse var af »dyb bibelsk, teologisk, liturgisk og pastoral betydning for døren i frelseshistorien og i kirkens historie; den bliver således et af de mest kraftfulde tegn på jubilæet, som paven [Johannes Paul II] påpegede.«
Disse nye elementer »udtrykker bedre den bibelske og liturgiske betydning af den hellige dør.« Panelerne på forsiden af døren er således synlige; men indeni er bagsiden af døren muret til indtil næste hellige år, hvor murstenene vil blive fjernet, døren skubbet op af den hellige fader, og pilgrimme igen kan gå igennem den.
Paneler proklamerer betydning
Guiden til Peterskirken fra Vatikanet forklarer den hellige dørs 16 rektangulære paneler, der er symmetrisk opstillet i fire rækker med fire paneler i hver. De er opdelt af våbenskjoldene for 36 paver, der har fejret de almindelige hellige år. Basreliefferne i bronze viser følgende scener fra Bibelen: Englen ved Paradisets port, syndefaldet, Maria ved bebudelsen, bebudelsesenglen, Kristi dåb i Jordan, det fortabte får, den barmhjertige Fader, helbredelsen af en lammet, kvinden, der vasker Jesu fødder, behovet for tilgivelse (7 gange 77), Peters fornægtelse, den gode tyv, Jesu tilsynekomst for Thomas, Kristi tilsynekomst for disciplene, Saulus' omvendelse og åbningen af den hellige dør.
»Det budskab, som den hellige dør giver til dem, der efter at have reflekteret over den krydser tærsklen og går ind i basilikaen, er en del af evangeliets essens: Det er budskabet om Guds barmhjertighed, der bøjer sig over menneskets elendighed,« skrev den afdøde italienske kardinal Virgilio Noè, ærkepræst emeritus i Vatikanbasilikaen, i sin bog Den hellige dør i Peterskirken. De »seksten paneler på døren er som versene i en salme, der synger om Guds uendelige barmhjertighed , « forklarede kardinalen. »De starter med syndens virkelighed, som nedbryder mennesket, og bevæger sig til bod, som rehabiliterer ham. De oplyser hvert øjeblik i enhver situation med visheden om guddommelig tilgivelse.«
Desuden har mesteren i pavelige liturgiske fejringer forklaret, hvordan bønnen, før døren åbnes, kommer fra Lukasevangeliet, hvor Jesus proklamerer i synagogen i Nazareth: »Herrens Ånd er over mig, fordi han har sendt mig ... for at forkynde et gunstår fra Herren.« Det »forbinder klart jubelåret med mysteriet om Kristus, der er gjort nærværende i Kirkens tid.«
For dette år forklarede pave Frans også: »Måtte jubilæet for alle være et øjeblik med et ægte, personligt møde med Herren Jesus, ›døren‹ (jf. Johannes 10:7-9) til vores frelse, som kirken har til opgave at forkynde altid, overalt og for alle som ›vores håb‹ (1 Timoteus 1:1).«
VIDEO: Pave Frans åbner den hellige dør i Peterskirken
Det sker 50 minutter inde i transmissionen juleaften
Annoncer og betalingsmure
Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.
HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.
Læs mere om økonomisk hjælp - HER