Trosliv

Undergørende medalje, brunt skapular og uplettet undfangelse

Den undergørende medalje og det brune skapular

Af: John Grondelski │ NCR │ 9. December 2024
Oversat af: Birgit Bidstrup Jørgensen

 Lad os i forbindelse med højtiden for den ubesmittede undfangelse i år fokusere på to vigtige marianske sakramentalier: Den undergørende medalje og det brune skapular.

Den undergørende medalje

Den undergørende medalje blev åbenbaret i 1830 for Skt. Catherine Labouré, en fransk nonne. Hun fortalte, at hun i juli det år følte sig kaldet til kapellet, hvor hun oplevede, at Vor Frue pålagde hende en mission. Denne mission kom hun til at forstå den 30. november samme år, da hun modtog en vision af dét, der skulle blive den undergørende medalje.

Hun så Vor Frue i en oval ramme, stående på toppen af jord​​kloden og knuse slangen (1 Mos 3,15) med stråler, der gik ud fra ringe på hendes fingre. Rammen bar ordene: "O Maria, undfanget uden synd, bed for os, som tyer hen til dig." Derefter roterede rammen for at afsløre 12 stjerner (se Åb 12,1), et "M" i midten af ​​rammen med et kors oven over, og under M’et billeder af Jesu hellige hjerte kronet med torne og Marias uplettede hjerte gennemboret af et sværd.

Vor Frue bad om, at medaljen blev slået og uddelt, og hun lovede ”store nådegaver” til dem, der bar den. Da Skt. Catherine Labouré spurgte, hvorfor nogle af ringene på Marias fingre ikke udsendte stråler, var svaret, at de repræsenterede nådegaver, som mennesker ikke bad om. Gud vil ikke afvise dem, der beder ham, men mennesker må selv spørge.

St. Catherine Labouré var medlem af Filles de la Charité, den kvindelige kongregation grundlagt af Skt. Vincent af Paul og Louise de Marillac. Udbredelsen af ​​den undergørende medalje i USA er blevet fremmet af Basilica Shrine of Our Lady of the Miraculous Medal i Philadelphia, hvorfra man kan rekvirere en undergørende medalje. Man kan også deltage i at bede rosenkransen online, hvis man har lyst.

Det brune skapular

Omkring 600 år før den undergørende medalje blev åbenbaret, åbenbarede Vor Frue også et andet sakramentalie til Skt. Simon Stock: det brune skapular. Skapularet, to stykker brunt stof, der er forbundet med snore og båret over skulderen, er en religiøs dragt i miniatureformat hos karmeliterne. Vor Frue lovede, at de, der bærer det brune skapular uafbrudt og dør iført skapularet, ville få de nødvendige nådegaver for at blive frelst fra helvede, og at Vor Frue ville udfri dem fra skærsilden på den første lørdag efter deres død.

Man bør ikke tænke på skapularet som en slags amulet eller noget magisk. Det er det ikke. De, der bærer det brune skapular, gør det som tegn på deres religiøse engagement. Deres liv skal matche det tegn, som skapularet er. Det er lidt ligesom askeonsdags aske: Medmindre vi virkelig agter at omvende os, er den bare snavs i vores ansigter. Men hvis vi er villige til at arbejde med Guds nåde, er de sakramentalier, der ansporer os til omvendelse.

• For at drage fordel af Vor Frues løfter om det brune skapular er det nødvendigt at blive "optaget" i Det Brune Skapulars Fællesskab [læs om den danske afdeling HER]. Man påtager sig en religiøs forpligtelse, i en eller anden forstand deler man karmeliternes kald. Du "lægger det på dig selv", men skal optages, hvilket enhver præst kan gøre. De, der er optages, bør bære det brune skulderblad altid, leve et velgørende og kysk liv og påtage sig en eller flere gode gerninger for at gøre bod, som bl.a. kan være
• Daglig recitation af Vor Frues lille officium eller tidebønner;
• Afholdenhed fra kød på onsdage og fredage i tillæg til Kirkens officielle faste- og abstinensdage;
• Med præstens tilladelse bede fem dekader af rosenkransen; eller
• Med præstelig autorisation støtte velgørende arbejde.

Man kan modtage et brunt skapular HER.

Den uplettede undfangelse

Vor Frue har gjort sin præference for titlen "den ubesmittede undfangelse" klart, hvad hun bekræftede i Lourdes og Gietrzywałd såvel som i sin åbenbaring for Skt. Catherine Labouré, før pave Pius XI's formelle forkyndelse af dette dogme. Fokus i kristen kunst er derfor på billedet af Den Ubesmittede Undfangelse, malet af den spanske kunstner Diego Velázquez (1599-1660), en del af den spanske "gyldne tidsalder". Det store maleri (3 gange 4 fod) stammer fra omkring 1618 og ejes af Londons National Gallery.

Ligesom på den undergørende medalje, som dengang var fremtid, portrætterer Velázquez Maria stående på toppen af jord​​kloden, kronet med 12 stjerner. Omgivelserne er himmelske, præget af skyerne. Hendes jomfruelige skønhed er fremhævet, men ikke åbenlyst fysisk. Hendes kropsholdning og bedende hænder indikerer, at den ubesmittede undfangelse ikke så meget er ”noget, hun praler af”, som et bevis på, at "Den Almægtige har gjort store ting imod mig. Helligt er hans navn!" (Luk 1,49).

Det cirkulære tempel nederst til højre i maleriet hentyder til templet for de romerske vestalinder, der var jomfruer, hvilket bekræfter Marias jomfrudom.

I en verden, der ikke værdsætter jomfruelighed og derfor i stigende grad bliver udfordret i at forstå det unikke ved den hellige jomfru Maria, er hengivenhed til den ubesmittede undfangelse særlig vigtig. Der er en bevægelse – tilsyneladende også med indflydelse inden for Kirken- der ikke forstår den moralske betydning af renhed, kyskhed og jomfruelighed. En sådan kombination i en verden, der reducerer seksuel etik til "samtykke", "autonomi" og "privatliv" kan vise sig at være fatal.

Katolikker, der har hengivenhed til Vor Frue, klædt i sin åndelige rustning, kan aflægge et kraftfuldt vidnesbyrd for den moderne verden. Især på denne fest, der fejrer Vor Frues ubesmittede undfangelse.

 


Annoncer og betalingsmure

Du kan være med til at gøre KATOLSK LIV til en del af danske medier. Skabe balance i et medielandskab, hvor formidling af religiøs tro, liv og overbevisning er udfordret.

HJÆLP KATOLSK LIV med at holde projektet fri af annnoncer og betalingsmure; så når vi også dem af os der ikke kender til katolsk tro og liv.

Læs mere om økonomisk hjælp - HER



KATOLSK LIV │ EWTN Danmark

KATOLSK LIV er associeret med verdens største religiøse medienetværk EWTN, og modtager ingen økonomisk støtte. Vi kan derimod frit gøre brug af en lang række katolske medieresurser og har fuld redaktionel frihed.