Festival Pro Musica Arte Sacra 

Vaticano 9. og 16. januar 2022


Oversat og redigeret af Birgit Bidstrup Jørgensen fra TEAM Katolsk Liv


Indhold: ”Petrified Music”: Musik i sten – stenenes musik (01:20)│Bruckners 4. symfoni opføres i Sagrada Familia (03:16)│Mozarts Requiem i Basilica Papale San Paolo fuori le Mura (05:20)│Det klangfulde rum (10:30)│En sang til den absolutte skønhed (17:15)

Tag med denne uges Vaticano på en koncertrejse og hør kirkemusik af store komponister i de største kirker.

Rejsen går først til Barcelona, hvor Wiener Filharmonikerne åbner den 20. "International Sacred Music and Art Festival" med to store kunstnere som hovedpersoner: Musikken er den 4. symfoni af den postromantiske østrigske komponist Bruckner. Omgivelserne kan vi takke den modernistiske catalanske arkitekt Antoni Gaudi for i hans mesterværk, basilikaen "Sagrada Familia" i Barcelona, som mange kender fra turistbesøg, men som her kan opleves som koncertrum.

Herefter går turen til Rom, hvor stor musik af komponister som Mozart og Monteverdi i de imponerende basilikaer i Den Evige Stad giver liv til resten af festivalen.

Musik i sten – stenenes musik

Når vi tænker på forskellige kunstneriske discipliner, kan det være vanskeligt at finde punkter, hvor de forenes, ikke mindst når det gælder arkitektur og musik.

Arkitektur er en kunstart, hvor rum og masse omsættes i materielle strukturer; musik er den kunstart, hvor lyd udvikler sig over tid i form af immaterielle lydbølger. To tilsyneladende forskellige og uforenelige kunstarter, men intet kunne være længere fra sandheden.

Begge kunstneriske udtryk forfølger samme mål, nemlig at søge og formidle absolut skønhed gennem fælles principper som harmoni, proportioner, rytme og tomhed eller stilhed.

Netop denne søgen efter at fremme dialog mellem kunstarter er udgangspunktet for ”Pro Musica e Arte Sacra-Foundation”, som blev grundlagt i 2002 og blandt andre aktiviteter årligt arrangerer ”International Sacred Music and Art Festival”; en uge med koncerter i

Roms store basilikaer, hvor de imponerende rum kommer til at fungere som lydkulisse for og selv bliver en aktiv del af musikoplevelsen.

Bruckners 4. symfoni opføres i Sagrada Familia

Netop denne oversete ”romance” mellem musik og arkitektur ønsker arrangørerne af den 20. International Sacred Music and Art Festival at understrege, når Josef Anton Bruckners (1824-1896) 4. symfoni fortolkes af Wienerfilharmonikerne i en arkitektonisk kontekst af ekstraordinær plasticitet: basilikaen Sagrada Familia (Den hellige familie) i Barcelona. Et værk af den store modernistiske arkitekt Antoni Gaudi (1852-1926), kendt som ”Guds arkitekt”.

Mozarts Requiem i Basilica Papale San Paolo fuori le Mura

Tilbage i Rom begynder den romerske del af festivalen. Åbningskoncerten finder sted i Basilica Papale San Paolo fuori le Mura (Basilikaen Skt. Paul udenfor Murene), hvor messen Requiem af Wolfgang Amadeus Mozart ((1756-1791) opføres. Vi hører de to satser Kyrie Eleison og første del af sekvensen, Dies Irae (Vredens dag).

Det klangfulde rum

Nogle af de største forventninger under festivalen gjaldt opførelsen af Claudio Monteverdis (1567-1642) store værk, Vespro della Beata Vergine (Vesper for den Hellige Jomfru). Den fandt sted i basilikaen Santa Maria Maggiore.

Vespro della Beata Vergine er et monumentalt værk for stort kor, der i nogle flerstemmige passager omfatter 10 forskellige stemmer. I andre passager deles det store kor op i flere mindre, som det ses i optagelsen, herunder medvirker et drengekor og syv solister. Værket består af 14 satser, der imødekommer krav til vesper-gudstjenester ved enhver festdag for Vor Frue i årets løb.

Monteverdi tager forskellige musikstile i brug. De mest karakteristiske er ”cantus firmus”, ”fast sang”; dvs. den middelalderlige betegnelse for en på forhånd eksisterende melodi, ”cantus prius factus”, hvorover man komponerede en flerstemmig sats; ”falso bordone”, falsk bas og venetiansk sang. De er blandet med de på den tid nyeste madrigale fornyelser såsom ekko-effekt og kæder af dissonanser.

Monteverdis komposition kom til at danne overgangen fra renaisance- til barokmusik.

En sang til den absolutte skønhed

Den 20. internationale festival for sakral musik og kunst blev afsluttet med en opfordring til dialog mellem kulturer og religioner.

Laterankirken dannede scenen for et møde mellem værker af Mozart, Verdi, Tavior og Dvorak med meget forskellige historiske og kulturelle rødder. Kristne og jødiske, kor- og orkestergrupper fra Tyskland, Italien og Israel medvirkede i koncerten.

Forenet i lovprisning af Gud, skaberen af absolut skønhed, afsluttedes den 20 internationale festival for sakral musik og kunst i Rom.